Problematische bonen

1
Een tijdje gelden heb ik groene bonen kunnen kopen bij een gerenommeerde koffiebrander. De resultaten daarvan vallen me erg tegen. Ik heb er eigenlijk nog geen goede branding mee kunnen doen.
Aan de bonen zie je eigenlijk al dat het niet goed is.

Nu ben ik redelijk onervaren met het thuisbranden op de Gene, maar ik heb veel betere brandingen gedaan.

Dit betreft een Yrgacheffe die ik van een andere leverancier ook al eens had en toen geen problemen opleverde. Ik gebruik voor de Yrgacheffe het profiel voor harde bonen van Erik.
yrgacheffe 6 2014 2.jpg
Zoals gewoonlijk bij Yrchacheffe laat de chaff moeilijk los. Wat met opvalt is dat de plekjes waar de chaff langer blijft zitten ook donkerder zijn. De foto is wat overstraald, maar de ongelijkmatigheden zijn denk ik goed te zien.
yrgacheffe 6 2014 1.jpg
Dit gebeurt niet alleen bij de Yrchacheffe maar ook bij de twee andere soorten bonen die ik heb gekocht.
Doen zich geen vreemde dingen voor bij de Gene. Controle met een temperatuurlogger laat niets vreemds zien.

Dus nu de vraag ben ik nou dom of zijn de bonen nou zo slecht.

Ik wilde eerst jullie raadplegen voordat ik contact opneem met de leverancier.

Groet,

Jan B
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander ||

Re: Problematische bonen

4
Heb het nog eens gelezen en tja lijkt inderdaad vreemd, heb zelf nog nooit zoiets meegemaakt, als je de groene bonen bekijkt, zitten daar ook zulke grote variaties in?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

5
Ik kan je wel wat opsturen, dan kun jij er ook eens mee spelen.....
Laat maar weten wat een handige hoeveelheid is voor jou!

Groet,

Jan
|| Rocket Giotto Evo V2 met Eric's E61 | Aeropress | Hario V60 | Mazzer Major mod | Custom Tije's schudbrander ||

6
zie ik goed dat er op de onderste foto een beetje een blauw kleurtje over een paar boontjes hangt? ik had laatst een partijtje costa rica blue mountain, ook harde bonen, die er ook erg onregelmatig uit zien, en een gekke blauwe teint lijken te hebben. zijn niet lekker geworden..
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

8
JA , dat is inderdaad iets dat ik zou kunnen proberen.
Woensdag maar eens doen.
Ging het bij jouw met een wat kleinere hoeveelheid wel beter?

Jan