Ik dacht dat we koffieliefhebbers hier serieus willen informeren!
Dat denk ik ook, en volgens mij is dat ook wat meestal gebeurt. Er komt hier van alles voorbij, zinnig en onzinnig, en meestal is daar een trouwe groep van leden die er heel serieuze op reageert.
Dat het gros niet eens de moeite neemt zich in te lezen is een feit, maar het is m.i een taak voor de moderatie nieuwkomers daarop te wijzen! Maak daar dan een standaard tekst voor, die je per PB stuurt!!!!
Ik geloof niet dat het een feit is, en dat weet ook jij niet zeker Carp. Ik geloof wel zeker dat er steeds weer mensen zijn die zich niet zo goed inlezen, of dat beter zouden kunnen doen. Dat kan irriteren, maar anderzijds: er is geen verplichting tot inlezen voordat je hier mag posten, nietwaar? Het kan ook gebeuren dat mensen gewoon het spoor bijster zijn, daarvoor hoeven ze niet gestraft te worden.
Ook geloof ik niet dat het een taak van de moderatoren is om mensen te wijzen op een gebrek aan kennis. In mijn ogen gaat moderatie niet zozeer over inhoud, maar over vorm.Wij zijn er slechts om de gesprekken in goede banen te leiden en er voor te zorgen dat het een beetje een prettig leesbaar forum blijft.
Veel onserieuze/idiote info word getolereerd, [.....]
Maar de moderatie heeft er geen probleem mee....
Zoals gezegd zie ik onze rol als moderator niet als die van ballotagecommissie. Het is een openbaar forum en niet opgezet als "stamkroeg voor de incrowd die alles weet over koffie".
Ik wil ervoor waken dat we uiteindelijk eindigen als een stelletje vaste gasten die voornamelijk z'n eigen gelijk zit te bevestigen. Nieuw bloed is mijns inziens essentieel voor een forum. Zodra dat wegblijft is het ten dode opgeschreven.
Gelukkig komen er nog steeds nieuwe leden bij, die soms van aanvankelijke onwetendheid uitgroeien tot de volwaardige betweters die we nu eenmaal zijn (op koffiegebied dan wel)

.
Daar is enig geduld voor nodig. En dat probeer ik ook te hebben, ikzelf ben ook ooit begonnen als nieuwkomer die door de bonen het bos niet meer zag.
Ik ga geen pagina's meer vol typen met politiek correcte antwoorden, omdat de zoveelste TS niet de moeite neemt zich in te lezen en het niet gepast word gevonden met enig sarcasme deze daarop te wijzen!
Dat zou die arme nieuwkomers maar afschrikken zeg.
Dat is je goed recht, maar je hoeft ook niet meteen met sarcasme te reageren. En verwacht moderatie als wij vinden dat je te ver gaat, dat is dan weer ons recht.
Als daar niks aan word gedaan, mag je mij schrappen van t forum.

Dat is een overweging die je zelf moet maken. Ik zou het jammer vinden als je verdween, maar ik blijf tolerant naar nieuwkomers, net zoals ik dat ben naar de oude rotten die al regelmatig op het randje lopen (of er overheen gaan) van wat ik nog betamelijk vind.