Maler upgrade

1
Spironski is langs geweest bij mij, heeft me enkele overduidelijke fouten van mijn kant laten zien en het koffie gebeuren is weer als vanouds een leuke bezigheid :). En er worden lekkere dingen hier nu geproduceerd.

Maar het werd me ook zeer duidelijk dat de maler die hij meegenomen had (mazzer major) wel heel andere smaak gaf aan mijn koffie dan uit mijn Ascaso I-steel type 1. De mijne was oke qua smaak, maar die van hem veel grootser, voller en meer losse smaken...haast romiger / ronder ...naja..lekkerder dus :).

En nu kan ik een horeca maler van marktplaats halen, maar ik wil eigenlijk geen vies ding dat opgeknapt moet worden.

En daarom wil ik, voor naast mijn Vibiemme Domobar, een mooi malertje kopen, budget ligt rond de 500 euro maximaal. 2e hands is geen probleem en als die schoon gemaakt moet worden komt dat ook wel goed.

Ik ken de Rossi RR45 (goed maar lawaaiig en groot), de Rancilio MD50 (Groot, goed en lawaai oke. Spijt dat ik hem weg gedaan heb), ik heb nu de Ascaso I-steel. En weet hoe lekker het kan worden met bijvoorbeeld een Major van Spironski.

Concreet twijfel ik over de:

- Mazzer mini met SJ schijven. 2e hands soms te vinden, nieuw ietwat duurder dan ik fijn vind om uit te geven.
- Quamar M80e, volgens sommigen net zo goed als de mazzer hierboven, maar goedkoper. Leek vrij stil toen ik hem hoorde werken bij de Simon Levelt in Groningen. Vooralsnog is mijn focus vooral op deze maler.
- Mahlkoning Vario. Knopjes en features, allemaal leuk en aardig, maar ik wil los van knopjes vooral iets mooier maalsel en merkbaar verschil in de kop terug vinden. Maalt deze maler op niveau van de Mini met SJ en Quamar?
-Macap M4...niet bijzonder in de specs, wordt wel vaker genoemd als advies op fora. Heeft 58mm schijven en geen hele dikke motor erin.

Prioriteitenlijstje op volgorde van belangrijkheid:
- maling zelf uiteraard
- stepped, zodat ik makkelijk kan wisselen tussen malingen en weer terug kan naar de oude setting
- minder lawaai is beter
- formaat en uiterlijk.

Meeste twijfel ik nog tussen de Quamar M80e en de Vario. Redelijk gelijk geprijsd, beiden met timers en makkelijke features........maar hoe is de kwaliteit van het maalsel. Ik kijk dan vooral naar espressomaalsel, de rest vind ik minder belangrijk.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Re: Maler upgrade

2
Ik heb nu enkele opties waar ik op in kan gaan.
Waaronder een Vario voor rond de 250 euro, of een Compak K6 voor 250 euro.
De Vario heb ik veel over gelezen, de compak K6 iets minder. Los van de features en wat niet meer, welke maler produceert de betere maling, want dat is waar ik de winst wil hebben. Ik vind het maar lastig. Beiden wordt veel positief over geschreven en weinig negatief. Vaak eigenaren die lyrisch over hun eigen aangeschafte product zijn en dat filtert lastig voor mij om de objectieve ervaringen eruit te halen.

3
K6 kan denk ik goedkoper en levert ook beter maalsel. Maar een stuk groter dan de vario! Zoek eens naar een la san marco sm95 of sm96 of sm97. Komen ook vaak voorbij. Daar zitten 84mm platte schijven in. Ben je meteen klaar.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

4
bobbee schreef:K6 kan denk ik goedkoper en levert ook beter maalsel. Maar een stuk groter dan de vario! Zoek eens naar een la san marco sm95 of sm96 of sm97. Komen ook vaak voorbij. Daar zitten 84mm platte schijven in. Ben je meteen klaar.
Heb wel een SM90 gevonden op marktplaats (64mm schijven). Maar als ik terug kom op 64mm schijven, dan vind ik de K6 misschien de mooiere keuze.

SM95/96/97 houd ik in gedachten, maar zullen niet veel aangeboden worden schat ik.

De K6 is vooralsnog wel een kanshebber, als ik hem voor een nette prijs kan vinden dan lijkt hij me wel wat. 84mm schijven lijkt me ook gaaf, maalt ook mooi stil, maar er zijn weinig mensen die die weg doen (er is immers amper beter, dus waarom zou je hem weg doen tenzij er wat mee is :P)

Edit: Heb een verkoper gevonden met een nette prijs voor de K6 en ga morgen eens kijken. Met wat geluk zou de K6 het wel eens kunnen worden.

6
cremalover schreef:Ik zou voor een Mazzer gaan.
Is volgens mij degelijker.En dan gelijk een Major of Super Jolly.
Komen vaak zat op mp langs.
Heb vandaag de K6 opgehaald, dus eerst even die proberen, maar ik houd mijn ogen open :). Mocht er wat moois langs komen kan ik het zo kopen :). Proberen en testen is altijd fijn.

De K6 die ik vandaag heb opgehaald is in zeer nette staat met nog scherpe schijven. Degelijk is die wel.

8
Spironski schreef:En hoe bevalt de K6?
verrassend goed. Wel wat retentie in de chute, maar de doser werkt prima en hij is vrij stil. Hij maalt niet zo hard als de Rancilio MD50 met even grote schijven. Maar hij is wel stiller dan de MD50.
Plus, ik heb nu ook wel grote filterbakjes a goede 20gram..dus dat maakt het ook langzamer om te vullen.

Fijne maler, upgraditis is wel even verdwenen. Tenzij er een quamar langs komt, die bijf ik mooi vinden.

9
De Quamar glimt meer, maar is qua maalresultaat echt niet beter dan de K6. Upgraditis kan je nu nog alleen maar uitleven op 84mm platte schijven (Major, K8 etc.) of grote conische schijven, kortom: de Titangrinders!

Of een ander espresso-apparaat, natuurlijk :mrgreen: .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder