probleem met vliesjes tijdens branden

1
Heb vandaag met de Gene Coffeebrander 300gr rauwe bonen gebrand (gekocht bij een plaatselijke koffiebrander in Freiburg). Bij het branden kwamen er echter zoveel vliesjes vrij dat de filter van de koffiebrander gewoon verstopte en er nog heel veel vliesjes in de brander bleven zitten. Heb gewoon het koelproces gestopt. Mijn gebrande koffie zit dus vol vliesjes. Heeft iemand enig idee hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen of wat eraan gedaan ?

Re: probleem met vliesjes tijdens branden

2
Met de Gene heb je sowieso last van vliesjes. Met 250gr is het al minder maar koelen buiten de Gene met 2 zeven is de beste optie om van alle vliesjes af te komen. De Gene is eigenlijk niet geschikt om de bonen in te koelen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

3
Het hangt vlgs mij ook erg af van welke boon en op welke temp je brandt. Ik heb nog maar weinig ervaring met de Gene cafe, maar heb al wel gemerkt,dat de ene boon snel en goed z'n vliesje verliest, en de andere soort boon houdt het vlies lang vast, met dan ook nog een relatief groot residu van het vliesje aan de boon.
Ik weet niet of het met de versheid van de boon te maken heeft, maar ik kan me er iets bij voorstellen, dat een oudere, minder verse boon , het vliesje minder makkelijk los laat. Hoe is jullie ervaring daarmee? :?:
Rocket Cellini premium V2, Macap M4 D , Gene Cafe, Hario ceramic slim,
Rok Presso.

4
Gewassen bonen hebben over het algemeen veel minder vliesjes dan zongedroogde bonen. Als je zongedroogde met 300gr per keer gaat branden ga je binnen de kortste keren brand in je drum krijgen. Is mij al een keer overkomen met 225gr zongedroogde Braziliaanse bonen.

Gewoon per boon bekijken en standaard 250gr max proberen voor gewassen en 220-230 voor zongedroogde. Aanpassen op basis van je eerste branding. Let wel op dat zodra je brand in de drum hebt en je het koelproces start de brand veel heviger wordt door de extra zuurstof. Meteen een E-stop doen en de bonen in een zeef dumpen buiten. Ikzelf heb in de schuur standaard een poederblusser klaar liggen.

Branden is gevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent dus je er goed in verdiepen is ontzettend belangrijk.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

5
Staat er in de drum ook niet een merkteken tot hoe ver je deze mag vullen met in het bijzonder ongewassen Brasil?

Ik zou er verder niet zo mee zitten als sommige boontjes nog wat vliesjes hebben, volgens mij kan dat nauwelijks kwaad?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Klopt. Kan geen kwaad.
Sterker / anders nog: Ik kreeg vorige week de tip dat je van de vliesjes óók thee kunt zetten!
Van cascara wist ik dat al, reeds geproefd en smakelijk bevonden.

Binnenkort eens another cup of tea zetten! :) Vliesjesthee

[En wat betreft die cascara óók nog even: ik ga er een dezer dagen.... IJS van maken! Niet echt meer het jaargetijde, of juist toch weer wel, aangezien thee van cascara erg herfstachtig aandoet, zowel qua smaak als qua uiterlijk in de kop. Wordt vervolgd...]
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

9
Oei, dat klinkt gevaarlijk! Is de kans echt zo groot dat er brand ontstaat in de Gene?
Nee. In 4,5 jaar branden met de Gene heb ik 1x, door mijn eigen schuld, een heel kort fikkie gehad in het filter. Verder nooit problemen gehad.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

10
Temperatuur maakt niks uit zolang je ze niet zwart brand. En met 300gr naturals is het erg makkelijk om brand te krijgen maar met een goede techniek ook goed op te lossen. Beste oplossing is gewoon om niet teveel in de drum te doen en je te houden aan de hoeveelheden uit mijn vorige post. Sommige bonen geven nou eenmaal veel vliesjes en die hopen dan op bij de uitlaat.

Zelf heb ik in 350 branding en maar 1 keer brand gehad in de drum en dat waren gewassen Guatemala's van een microlot met extreem veel vliesjes. Van de vliesjes proef je trouwens niks en hebben geen invloed op het maken van je espresso.