1e en 2e krak in Gene Café

1
Goed hoorbaar 1e en 2e krak, nu had ik 300 gram in de Gene gedaan zowel 1e als 2e krak zijn goed hoorbaar.
Kan het zijn als er niet genoeg in zit dit minder goed opvalt?.. en ook de warmte beter verdeeld met meer bonen.
Van vliesje heb ik geen last gehad, worden overigens weggeveegd twee maal per omwenteling.
Volgens mij kan er zelfs meer in.

Re: 1e en 2e krak in Gene Café

3
Ikzelf heb geen goede ervaringen met 300 gram of meer. Hangt allicht erg af van welke boontjes je gebruikt, maar bij sommige ongewassen boontjes is 250 gram al teveel. Dan heb je echt problemen met de vliesjes, ook al worden ze twee keer per omwenteling door het klepje verschoven (niet genoeg dus). Dat was dus die ene keer dat ik fik had in mijn Gene.

De brandkarakteristiek is inderdaad heel verschillend bij verschillende beladingen, maar ik kan niet zeggen dat het één nu zoveel beter is dan de andere. Ik zou het lekker bij 250 gram houden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Guatamala van @3aan voorverwarmd 160C 5 min verder 225C op plus 30 min begonnen op 14,5 1e krak gestopt op plus 9,? Was verbaast dat ik de 2e krak zo goed kon horen dat ik de tijd niet in de gaten hield,
maar was nog volop bezig en ging steeds sneller en feller, maar was nog gaande heb dus totaal iets meer dan 20 min geroosterd. en 300 gram was eigenlijk meer uit nieuwsgierigheid.

5
Met meer dan 20 minuten ga je nooit goede resultaten halen qua smaak want dan ben je de bonen aan het bakken. Zo rond de 14-16 minuten is stukken beter. Er is hier genoeg geschreven over de profielen.

Meer bonen betekent meer geluid dus ok beter te horen kraks. Het ligt ok heel erg aan de bonen.bij de Malabar zijn de kraks niet te missen en bij sommige bonen ga je hooguit 2 pops horen van eerste krak en moet je alles op gevoel doen. Bij 200gr merk je al dat de massa van de bonen te laag is en dus ook de warmte-overdracht en gaat het branden al stukken minder. Bij 300gr is het weer teveel en is de efficiëntie weg.

300gr is echt teveel en 150gr is echt te weinig. De Gene werkt eigenlijk alleen maar echt goed tussen de 210-250gr. Door het design heeft hij een vrij kleine sweet spot. Alles daarbuiten gaat geheid slechtere resultaten geven.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

6
Krijg op internet en filmpjes op youtube niet een eenduidig antwoord, een slow roast koffiebrander meld dat zij tussen 15 en 19 minuten roosteren en niet branden, een filmpje op youtube 19 minuten en is erg tevreden met het resultaat. Ook nog gezien met een Hottop meer dan 20 minuten.
Waar ik de gene vandaan heb zij 300 gram geen probleem.

Meer dan 20 minuten kwam toevallig zo uit en was geen van tevoren bedacht plan, de 300 gram wel.
Mij viel ook op dat de bonen vanaf de 1e krak een mooie gelijke stroom hadden met 300 gram,
met 250 en minder is me dat niet opgevallen.

Wel ben ik blij met de info van Eric daar heb je wat aan en ga ik ook gebruiken, maar de rest gooi ik nog niet overboord ben pas begonnen met branden.

7
Al mijn profielen en bevindingen zijn gebaseerdop de bevindingen van de grote professionele speciality koffiebranders van over de wereld. Die weten het vaak het best. Zo is ook ooit mijn profiel ontstaan omdat naar mijn mening het oude profiel wat iedereen gebruikte (drogen 5 min op 150C) een compleet verkeerde vertaling is geweest van een professioneel profiel. Dat is namelijk een droogfase van 5 minuten waarna de bonen 150C zijn en dat is iets compleet anders. Na 5 minuten op 150C in de gene zijn de bonen waarschijnlijk maar 80-100C.

Als je te lang erover doet om op eerste krak te komen heb je teveel vocht uit de boon verwijderd en nog te weinig vocht over voor een goede ontwikkeling vanaf eerste krak. Als je tijd tussen de start van eerste krak en het einde van de branding te lang is ben je alle goede chemische processen om zeep aan het helpen wat ook niet bevorderlijk is voor de smaak.

Mijn profiel geeft de gele kleur op ongeveer 5 minuten, caramel rond de 45 seconden later, eerste krak start rond de 9:30-10:00 en EOR (end of roast) rond de 13:00. Voorverwarmen van de drum doe ik dan ook rond de 220-230C om zodoende de nodige thermische massa te creëren om de droogfase op 5 minuten te krijgen. De eerste 2-3 minuten staat de temperatuur op 210C na het vullen met bonen. Idealiter wil je snel de droogfase door en dan wat afvlakken richting eerste krak. Daarna is het of harder of zachter gaan afhankelijk van of je een lichte of donkere branding wilt hebben maar de ontwikkeltijd van beide is wel nagenoeg gelijk.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

8
Ben het er mee eens dat meer dan 20 minuten lang is maar dat was niet mijn opzet, de opzet was dat ik de 2e krak wil horen al moest ik gaan tot het verkolen van de bonen.
Die 2e krak had ik bij mij nog niet gehoord nu wel en ook nog heel erg duidelijk.

Dat het ene profiel beter van smaak ik meen ik direct aan, dat heb je getest.
Maar je neemt aan dat 250 gram een beter resultaat geeft? waarom probeer je dan niet ook 300gram!.
Kan zomaar zijn dat het nog waar is ook, tot die tijd moet je het maar aannemen.

Ga wel dat profiel van Eric gebruiken met 250 gram, of dat ik tegen die tijd ik me bedenk en er 300 gram in doe.

10
Realiseer je ook dat je niet straffeloos het grammage kan veranderen bij eenzelfde brandprofiel. De Gene reageert nogal anders zodra je er meer/minder bonen in brandt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder