Brandmeesters Floresta

In het proefpanel kan iedere bezoeker van koffiepraat plaatsnemen. Hoe het werkt? Simpel!
Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor Spironski » za 20 sep 2014, 17:24

Blèhh, ik was niet thuis toen het pakje werd gebracht. Moet nu tot maandag wachten...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor turboyeast » za 20 sep 2014, 20:18

LS,
Ik was vandaag ook aangenaam verrast door een snelle zending van Brandmeesters.
Meteen maar even geprobeerd de sweet spot te pakken...niet slecht. De keuken ruikt warm en naar chocolade. Veelbelovend!

Cheers, TY

ps. de flitser doet geen goede dingen met de kleuren...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor Nomad » za 20 sep 2014, 21:10

Kan door de flitser komen inderdaad, maar je extractie lijkt wat licht van kleur. Proefde hij ook erg fruitig of kon je ook in de smaak de diepe chocolade wel terug vinden die je rook in de boon zelf?
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor Erik82 » zo 21 sep 2014, 19:41

Ook hier is het pakketje van Brandmeesters binnen gekomen waarvoor dank. De branddatum van 15 september is netjes en betekent dat ik meteen kon beginnen met het testen. Ditmaal is het een blend die geschikt is voor zowel espresso, cappuccino en slowkoffie wat over het algemeen betekent dat er ergens een consessie gedaan moet worden. Ik was daardoor heel benieuwd hoe deze test met verschillende zetmethodes uit ging pakken. De test voor de cappuccino laat ik aan de anderen over want dat is niet echt mijn ding.

Zoals al was geschreven is het een compleet pakket met hierin naast de koffie nog een shotglaasje, wat reclamemateriaal en een waardebon voor een kopje koffie in één van de filialen van Brandmeesters. Zelf was ik al bekend met Brandmeesters aangezien zij de enige in Nederland zijn die Reg Barber leveren en dus al mijn tampers daar vandaan komen. Qua koffiebonen had ik minder ervaring met Brandmeesters omdat de koffie in de winkels zelf vaak wat ouder is of in ieder geval niet van branddatum is voorzien. De ervaringen die ik heb zijn echter wel goed dus de verwachtingen zijn er dan ook bij deze Floresta voorzien van alle mogelijke keurmerken.

Afbeelding

Zoals op de website en in de beschrijving is te lezen zijn de bonen full city gebrand. Dit is voor espresso een mooie brandgraad maar voor slowkoffie vaak al erg donker. Mijn interesse was groot om de smaken te ontdekken die deze koffie te bieden heeft als slowkoffie. Eerst maar eens een foto van de mooi gebrande boontjes (witbalans via grijskaart en met een macro L-lens van Canon genomen voor juiste weergave van de kleuren).

Afbeelding

Allereerst vanmorgen de koffie in de HG One gemalen op een iets fijner dan standaard filtermaling met als zetmethode de Kalita Wave. De gebruikte verhouding was 7gr maalsel op 100gr water om een niet te sterke bak koffie te zetten. Dit in verband met de wat donkerdere branding. Eerst de 21gr maalsel laten wellen op 42gr water gedurende een minuut. Vervolgens opgieten totdat de 300gr bereikt was op een totale tijd van 4:00 minuten. Al met al meteen een correcte maling met goede extractietijd.

Het resultaat verbaasde mij. Waar ik heel veel bitters verwachtte viel dit reuze mee. Je moet het niet gaan vergelijken met een boon die net in de eerste krak is gebrand maar meer met een oer-hollandse pittige bak filterkoffie. Vaak hebben deze oer-hollandse filterbakken een wrange nasmaak met heel veel bitters. Bij de Floresta was dit niet het geval en bleef de overall smaak lekker zacht maar wel met een goede bite. De boon geeft dus wel dat pittige maar zonder overdreven bitter te worden. De smaak is dan ook te omschrijven als een uitbundige hoeveelheid chocolade met wat notige tonen en een zachte afdronk. Al met al een leuke verassing.

Hierna de hele dag lekker bezig geweest met de Strega en het maken van de nodige espresso's. De maling is gemiddeld en was zo te vinden. De doorlooptijd was mooi met 27s op een brewratio van 50%. De 17gr aan maalsel leverde een 34gr aan espresso op met een mooi getekende cremalaag.

Afbeelding

Zoals al is omschreven op de website en de beschrijving bij het pakketje is het een boon met vooral veel chocolade en wat tonen van noten. Zodra je de eerste slok hebt genomen is dit meteen duidelijk. We hebben hier een koffie te pakken die de liefhebbers van chocolade-tonen erg zal gaan bevallen. De notige tonen zijn zeker aanwezig maar overheersen niet. Het is vooral chocolade wat de klok slaat. Al met al een heerlijk romige espresso die in een cappuccino waarschijnlijk ook ontzettend lekker zal smaken. Die bevinding laat ik echter aan de anderen over die wat meer cappuccino's drinken maar het is duidelijk te proeven dat de potentie er zeker is.

De uitloop was op eenvoudige wijze goed te krijgen. Dit is met donkerder gebrande bonen altijd wat makkelijker dan met lichter gebrande bonen. De tigerstriping is goed zichtbaar en de koffie vertoonde geen vreemd gedrag of vroegtijdige blonding wat duidt op een mooie branding. Hieronder nog wat foto's van de uitloop.

Afbeelding

Afbeelding

En dan nu mijn eigen eindconclusie. Persoonlijk brand ik mijn koffie altijd erg licht (vooral city tot city+ en hooguit full city) en ben ik meer van de single-origins. Het zou natuurlijk flauw zijn om deze koffie daar op af te rekenen omdat het hier een donkerder gebrande blend betreft.

Verwacht qua complexiteit niet de vele smaaknuances die je uit een single-origin microlot kunt halen. Het betreft hier echt een goed samengestelde milde en volle espressoblend met vooral heel veel chocolade. Met melk verwacht ik dat deze blend wonderen kan verrichten gezien de boterachtige structuur en de volle smaak. Dit betekent niet dat de koffie als espresso minder goed is want ook als espresso is hij heerlijk en vol van smaak maar niet uitgesproken complex van smaak. Wel echt een boon voor de chocolade-liefhebber. Op zijn tijd voor mij ook erg lekker alleen niet continu maar dat is persoonlijk.

Als slowkoffie is het wat minder mijn ding. Daar ben ik persoonlijk meer van de licht gebrande bonen met de uitgesproken smaken van die origin. De relatief donkere branding zorgt ervoor dat die smaken wat meer naar de achtergrond verdwijnen maar dat kan ook niet anders gezien de boon ook voor espresso geschikt is. Echter voor de liefhebbers van een oer-hollandse bak filterkoffie is het een geweldige boon. Lekker veel pit zonder dat hele harde maar met een heerlijk zachte afdronk.

Al met al een hele goede en leuke koffie waar weinig op aan te merken is.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
mischa1975
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 07 mei 2014, 14:57
Locatie: Limburg

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor mischa1975 » zo 21 sep 2014, 20:31

Mooie review met prachtige plaatjes erbij! Wat jouw omschrijving betreft zou dit best eens een boontje voor ons kunnen zijn. We drinken espresso's, cappuccino's en americano's - dus dit klinkt als een goede allrounder.

Momenteel drinken we de Peru Tunki van Fascino die ons zeer goed bevalt! Wellicht deze (Floresta) eens later proberen.
La Marzocco Linea Mini 2020 (Connected) | Niche Zero grinder | VST La Marzocco Strada 17gr

Rene12
Berichten: 55
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 21:05
Locatie: Antwerpen

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor Rene12 » ma 22 sep 2014, 11:37

Helaas ook ik niet thuis toen post.nl het pakketje aanbood. Zal ik dus nog even geduld moeten hebben :mrgreen: . Als ik de reviews tot nu toe lees, maakt het me erg nieuwsgierig. Wordt vervolgd
Rocket Cellini premium V2, Macap M4 D , Gene Cafe, Hario ceramic slim,
Rok Presso.

Rene12
Berichten: 55
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 21:05
Locatie: Antwerpen

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor Rene12 » di 23 sep 2014, 17:01

[imgAfbeelding

Yeah, pakketje binnen, nu lekker rommelen en proeven. ;)
Rocket Cellini premium V2, Macap M4 D , Gene Cafe, Hario ceramic slim,

Rok Presso.

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor Barista74 » wo 24 sep 2014, 11:19

Hier dan mijn review. Gelijk even de nieuwe flitser van de camera uitgeprobeerd. Voor mij is het geen omfietskoffie. Op zich goed qua smaak en goed in balans. Het kostte me moeite om het bittertje er uit te krijgen en hem goed te laten smaken.

In de cappuccino zorgde deze koffie voor een mooie zachte smaak. Wat dat betreft een aanrader.

Leuk om weer eens koffie van Brandmeesters te proberen. Bedankt voor de koffie en de goodiebag. Gefeliciteerd met jullie 20e verjaardag.

Afbeelding

Afbeelding
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Rene en Theo
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 20 dec 2013, 20:03

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor Rene en Theo » vr 26 sep 2014, 16:31

[imgAfbeelding

Hier de Brandmeester bonen in de hopper van mijn K3.
Bij opening vh pak al heerlijke geur, maar bij het malen kwam het aroma goed los..

Rene en Theo
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 20 dec 2013, 20:03

Re: Brandmeesters Floresta

Berichtdoor Rene en Theo » vr 26 sep 2014, 18:56

[imAfbeelding

De Floresta geeft een mooie crema, mét tijger stripes.
Geur heeft het wollige, van chocolade.
De smaak is vol , met een klein bittertje, wat ,
wat mij betreft, heerlijk is!
Ook in cappuccino is dit een lekker boontje.
Zeker, na dat ik zelf met de gene cafe een batch gebrand heb , die niet echt
(Echt niet!😜) lekker was. Had de boon niet ver genoeg gebrand en de hele lading bleef , onder alle omstandigheden en zet methoden, zuur. Floresta was een welkome afwisseling😍.


Terug naar “(Horeca) proefpanel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron