Re: Ideale combinatie voor < €1000

21
Ik drink bijna nooit melkdranken, ik zou een HX of DB alleen voor gasten kopen, dat gaat me te ver. Dus een single boiler lijkt dan voldoende. De domobars worden vaak aangeboden en een prijs tussen de 300 en 400 euro is niet zo slecht denk ik, daar koop je geen tweedehands HX machine voor lijkt me.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

22
Klopt, Domo's worden vaak aangeboden, en voor rond de €350 heb je meestal geen slechte koop (maar je ziet ze ook vaak veel duurder aangeboden). En als je geen melkdranken drinkt is er niets mis met een SB.
Maaruh.... ik heb €375 voor mijn drie jaar oude 2 liter boiler HX betaald, en er zat er ook nog een heel aardige molen bij. Dus soms heb je buitenkansjes.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
Zoals ik al zei: dat was wel een buitenkansje ;) . De verkoper had het apparaat bovendien niet bij "koffiemachines en espresso apparaten" gezet, maar bij "keukenapparatuur" en als het dan ook nog een La Scala is, een merk dat bijna niemand kent, dan biedt er niemand. De verkoper was bovendien een zakenman "van het grote gebaar" en wilde gewoon van het ding af ==> ik had een koopje! :mrgreen: (ik heb zelfs die molen nog eens voor €100 verkocht!)

Zo'n Domobar is dus nogal bekend en gewild, dus als je d'r eentje kan vinden voor €300 mag je blij zijn. Daarom had ik ook de link naar dat lijstje van E61 machines genoemd, wees eens eerlijk: hoeveel kende je daarvan? Maar ze doen bijna stuk voor stuk niet onder voor zo'n Domobar, of zijn gewoonweg nog veel beter.
Dus met geduld, geluk en een beetje kennis wil het wel. Eerlijk gezegd vond ik die combi-aanbieding met die Mazzer Mini wel zo'n buitenkansje...

Oh ja, houd er ook rekening mee dat de markt na de zomervakantie krapper wordt: dan zijn er veel mensen naar Italië geweest en willen ze ook van die lekkere espresso kunnen zetten!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

25
na het lezen van de home-barista review, lijkt de super een geweldige machine. Ik vraag me alleen af of die niet too-much is voor mij, o.a. met zo'n grote boiler... Ik gebruik 'm immers 90% van de tijd voor hooguit 1 of 2 kopjes per keer, en dan duurt het opwarmen best lang. Ook het energieverbruik lijkt me dan best heftig.
Bezzera BZ07 DE | Compak K3 Touch | ontwerper @ scopedesign.nl

26
Ja, die Domo Super is één van de beste HX espresso apparaten. Bedenk je wel dat een grote boiler ook meer temperatuur stabiliteit levert en veel meer stoomkracht. Ook ik zet maar twee keer per dag koffie en mijn eigen machine heeft een 2 liter boiler, en dat vind ik niet overdreven. Die is in 10 minuten op temperatuur, maar daarna duurt het nog een minuut of 20 voordat de E61 groep helemaal op temperatuur is. Dat zal met die Domo Super niet zo heel veel anders zijn, vermoed ik. Die heeft dan wel een 2,7 liter boiler, maar ook weer 1800Watt element. Reken eens op drie kwartier. Bovendien moet je bijna elke machine op laten warmen.

Dus "too-much"? Wat is dat, als je er gewoon veel makkelijker goede espresso en cappuccino mee zet? Dus juist geschikter voor een beginner dan een minder goed apparaat? En het is nu niet bepaald een commercieel geval met 8 liter boiler en superzware zetgroepen, die kan je inderdaad beter de hele dag aan laten staan; voordat die zijn opgewarmd...

Het stroomverbruik, tja, ik denk dat als je hem aan hebt staan, dat het verwarmingselement dan ongeveer 10% van de tijd echt aan staat. Dus reken maar uit: 2x 1 uur per dag aan(?)x 10% = 12 minuten. 12minutenx1800W= 0,36 kWh. 0,36x €0,25= €0,09 per dag! Natuurlijk kost het opwarmen meer, maar laat het eens drie keer zo veel zijn, dan zit je nog op €0,27. Laat staan dat een kleinere machine ook gewoon stroom verbruikt. Dus wat zou het verschil zijn? Ik zou daar niet mee zitten :D

Als ik zelf het geld had zou ik graag die Super kopen.... En vergeet niet dat je er dan ook meteen een goede molen bij hebt.

27
Maar is die gewone Domobar voor €300 dan al weg? Dat scheelt natuurlijk wel een heleboel geld, zelfs al moet je dan nog een losse maler kopen.

30
Welke ECM? Je had altijd de Italiaanse ECM (Giotto en Cellini etc.) en later kwam daar de Duitse ECM Manufacture bij (Technika, Mechanika), die had zich afgesplitst. Vorig jaar is de Italiaanse ECM door gegaan als Rocket met de consumermodellen.

Alle schijnen het prima modellen te zijn, waarbij met name ECM Manufacture opvalt door z'n hoge kwaliteit en afwerking (en dus ook niet goedkoop is).