Re: mazzer mini electronic of mazzer major

21
Spironski schreef:
Met die 25 seconden is net zoiets aan de hand. Ten eerste: wanneer begin je te tellen? Meestal is dat vanaf het begin van de uitloop. t.

toch nog even : wij tellen die 25 seconden vanaf het moment dat de hendel overgehaald wordt. de eerste 3 tot 5 seconden gebeurt er niets , daarna loopt het kostbare goedje pas. Dit is mij verteld in de cursus.
maar natuurlijk begrijp ik dat je moet proeven, proeven en nog eens proeven.

maar ik vind het toch wel interessant om te weten of ik de 25 ml "moet" halen in ca 25 seconden vanaf overhalen van de hendel of vanaf het moment dat de juice eruit loopt. als je een complete beginneling bent als ik, is een set van basic guidelines toch wel handig

22
Je zegt het zelf al: proeven! ;)

De extractie bij jullie zit dus dicht in de buurt van de 20 seconden, en dat vind ik vrij kort. Ikzelf zet meer het ristretto-type koffie en vind , met alle variabelen zoals ze bij mij zijn, rond de 30 seconden lekkerder. Ik heb zelfs wel eens een ristretto gezet die bijna 1 minuut extractie nodig had. Ik verwachtte er niet veel van, maar die was echt verrukkelijk.

Ik vind een beetje variatie juist wel leuk, dus ik doe niet zo heel erg moeilijk over tijden en gewichten (binnen bepaalde kaders, allicht). Ik let eigenlijk meer op de uitstroom en stop zodra die blond wordt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
head02 schreef:
Spironski schreef:
Met die 25 seconden is net zoiets aan de hand. Ten eerste: wanneer begin je te tellen? Meestal is dat vanaf het begin van de uitloop. t.

toch nog even : wij tellen die 25 seconden vanaf het moment dat de hendel overgehaald wordt. de eerste 3 tot 5 seconden gebeurt er niets , daarna loopt het kostbare goedje pas. Dit is mij verteld in de cursus.
maar natuurlijk begrijp ik dat je moet proeven, proeven en nog eens proeven.

maar ik vind het toch wel interessant om te weten of ik de 25 ml "moet" halen in ca 25 seconden vanaf overhalen van de hendel of vanaf het moment dat de juice eruit loopt. als je een complete beginneling bent als ik, is een set van basic guidelines toch wel handig
Dzt boeit toch niet.
Je espresso moet lekker zijn.

26
MarcoVenezia schreef:De stelregel is dat je begint met tellen vanaf het moment dat je de hendel overhaalt, het knopje indrukt etc. Dat is is dus ook inclusief eventuele pre-infusie
Dat is inderdaad in de horec het geval met een rotatiepomp die meteen 9 bar levert. Die vibratiepompjes hebben even nodig om op druk te komen. Daar zijn de meningen dan ook verdeeld wanneer je begint te tellen. De stroom van espresso begint dan namelijk pas 5 seconde later te stromen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

28
Ik heb gemerkt dat een cappuccino pas lekker is als eerst ook de espresso goed gezet is.
En van wat ik wel eens lees dat bij donker gebrande bonen er chocolade in de cappuccino te proeven is,
heb ik dat juist bij wat lichter gebrande boon en waarbij de espresso een fruitige smaak heeft.
Dacht altijd dat een minder smakende espresso voor cappuccino goed genoeg is.
Smaak afstemmen op cappuccino's gaat volgens mij niet op.