Is de Strega een goede keuze voor klassieke espresso

1
Ik over weeg een upgrade en denk o.a. aan de Strega. Het leuke aan de hendelmachine vind ik het ambachtelijke. En de Strega ziet er ook goed uit. Nu begrijp ik uit de vele postings op Home Barista dat de Strega vooral uitblinkt in de moderne, licht gebrande en fruitige espresso. Voor de klassieke donker gebrande espresso zou (opvattingen van Jim Schulz op Home barista) de Strega niet meer dan middelmatig zijn.
Nu hou ik juist van die donker gebrande, heftige en naar chocola en caramel smakende espresso.
Ik heb een paar maanden met een Cremina gewerkt. Daarbij had ik ook de ervaring dat de lichtere fruitige bonen beter tot hun recht kwamen. Dat de espresso zacht,om niet te zeggen vlak was. Hoort misschien bij de hendel extractie?
Nu is er op dit forum heel wat ervaring met de Strega. Ook, zo begrijp ik, van leden die niks van fruitig moeten hebben.
Mijn vraag is of het jullie ervaring is dat de Strega ook voor de donkere, chocolade smaken uitstekende resultaten levert.
Alternatief voor een Strega zou bijvoorbeeld de Dalla Corte zijn." Saaie perfectie"
Maar niet moeders mooiste, nieuw erg prijzig en tweede hands nauwelijks aangeboden.
Of de nieuwe Vesuvius natuurlijk, wat een prachtige machine. Als budget geen rol zou spelen.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Re: Is de Strega een goede keuze voor klassieke espresso

3
Schulman is alleen van de hele lichte bonen dus zijn mening over de smaak van donker gebrande bonen zou ik met een korreltje zout nemen.

De Cremina vond ik met donker gebrande bonen ook niet zo goed. De Strega daarentegen is ook erg goed met donker gebrande bonen en met licht gebrande bonen. De smaak van een hevel moet je van houden. De Strega is wat dat betreft iets minder zacht dan een traditionele hevel. Met de Strega heb je zoveel mogelijkheden door het hybride design. Ik zou je wel aanraden om de Espressoparts HQ14 bakjes te kopen als je voor de Strega gaat en zeker in combinatie met donker gebrande bonen.

Wat mij betreft is de Strega een aanrader. Je kunt door het design veel doen qua pressure profiling wat met zowel een E61 als met een traditionele hevel niet mogelijk is. Bij donker gebrande bonen heb je daar wat minder aan maar wellicht dat je het goede in lichter gebrande bonen ook gaat ontdekken en waarderen. Ik was aan het begin ook echt niet van de licht gebrande bonen maar ben al een tijd om en helemaal geweldig. Maar ieder zijn eigen ding.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

4
Dank voor de adviezen.
Er lijken zo twee richtingen in de espresso wereld. De " pressure profilers" die de hendelmachines gebruiken en de temperatuur profilers die de temperatuur van het shot op de 1/2 graad sturen via de dubbele boiler met PID. En beiden hebben weinig op met elkaars visie. Misschien wel omdat je met een machine niet beide zaken goed kan controleren. En wat je niet kan beïnvloeden, daar verdiep je je niet te veel in. Met de Vesusius en de Slayer kan dat wel natuurlijk.
Wat Eric zegt, de Strega geeft zeker meer 'spielfreude'. En, als ik nog eens voor de lichte en fruitige kant voor de espresso ga, heb ik er alvast de goede machine voor.
Nou ja, wijzer geworden maar ben er nog niet uit. Niet erg. Het overwegen en kiezen is ook leuk toch?
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

5
Ik vind nog steed de DC mini de fijnste machine die ik ooit gehad heb.
De reden dat ik hem verkocht heb was dat het een beetje saai werd.
Met de MK ProM en DC mini was elk shot gewoon goed.
Ik miste de Spielerei.
Met de kleine levers is die er zeker wel, maar mis ik wel weer het gemak en de capaciteit.
Bijvoorbeeld als er bezoek is.
Dus mis nu de DC mini nog wel eens.
Ik denk dat de Strega een fantastich compromis kan bieden tussen fun en gemak.
En de shots die ik er uit heb gedronken lieten weinig te wensen over.
Ook met wat donkerdere boontjes.
Prijs is ook relatief gunstig.
Ik koop er wrsch eej compacte pomp machine bij voor het gemak en hou de kleine levers voor het plezier.
Vind de QM Silvano wel interessant: Kleine ringboiler met PID en separaat stoomcircuit voor de incidentele cappuccino.

Keuzes.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

10
Heb bij een vriend laatst met een Rancilio met PID gespeeld.
Zat EX4 pomp met membraandemper op. (Gevolg: Langzamere drukopbouw, veer minder vibraties en drukschommelingen en hartstikke stil)
OPV was goed afgesteld.
En ander bakje.

Zeer mooie shots mee gezet!
Met een zelf gebrande panama los lagones zelfs een van de beste shots sinds lange tijd.
Als je een Silvia op deze manier pimpt is het zeker geen geklooi meer maar een heel voorspelbare machine.

O ja, temperatuurverloop met thermokoppel gemeten. Intra shot nog geen graad verval!

Maler was niet verkeerd en draagt natuurlijk bij aan het resultaat. Was een MK K30.

Als je vooral espresso shots maakt heb je niet veel meer nodig.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs