Even de boel afstoffen hier.. On-topic dus maar weer even:
Al bijna drie jaar prima tevreden met de espresso´s die ik uit de Expobar tover, (twee)wekelijks een andere boon/origine in de Eureka, alles weer fine-tunen etc etc. Veel op gevoel, zicht en smaak, in die volgorde. Heeft mijn voorkeur ook! Brew-ratio´s tja... het zal wel, dacht ik tot voor kort, en nog steeds wel een beetje. Hoevéél wil je meten en weten, als je ook kunt proeven en snoeven

?!
Toch ben ik door een topic elders nieuwsgierig geworden, het bekende Excel-schemaatje keurig uitgeprint, gelamineerd en ´in de machinekamer´ erbij gelegd. Schuin oog erop, maar niet echt ter hand genomen. Enerzijds teveel gehannes, van al dat meten en weten zou je bijkans nog vergeten te genieten, is mijn (onterechte?) angst van het brouwsel zelf. Anderzijds, en da´s wat moeilijk toegeven, begrijp ik er grotendeels toch weinig kaas van...
Want: zojuist met een in Mexico (medio december) geroosterde boon een dubbele espresso gezet, 16 gram nogal fijngemalen (op het klonterige af!) koffie, 35 grammen uit via portafilter dubbele uitloop gaf 40 ml incl crema. Smaakte prima, zag er mooi uit, klopt qua schema, alles goed en wel etc. bla die bla
MAAR de doorlooptijd was MAAR
12 lousy seconden
Normaliter zou ik wat meer koffie doseren (18-20 gram), er zeker wel 60 ml uithalen, in 23 tot 27 seconden, soms 30 of iets langer en die er ook mooi uitziet en goed smaakt. Wellicht ánders smaakt, maar daar gaat het bij brew ratio niet om? En ook weer wel, want als die niet goed kan de smaak ook prut zijn. In het schema loop ik dan wel weer redelijk pas met een ´high´ dosering, op het ´triple´ af, volume klopt dan ook wel, grammen uit weet ik niet, maar de tijd is dus dik 2 à 2,5 keer langer..
Of zoek of denk ik teveel over deze vermaledijde

BR? En/of moet je het tijdsconcept er helemaal van los laten (want opvallend genoeg wordt daar in het schema geen bandbreedte voor aangegeven i.t.t. grammen, oz, ml´s en percentages)??
Ik zie door de ratio´s de brew niet meer