Waarom maalt mijn Vario beter dan mijn Mazzer Mini

1
Sinds een aantal maanden heb ik een nieuwe Mazzer Mini, Electronic aangeschaft. Helaas krijg ik niet de optimale maling. De puck is altijd te nat, blijft regelmatig hangen aan de douche kop bij een enkele pf. En het maalsel klontert. In vergelijking met mijn Vario heb ik hier nooit problemen mee. Puck nooit te nat en geen klonten.

Wat ik ook experimenteer ik krijg nooit de gewenste maling :(
Wordt dit een vooruitgang met schijven van een Super Jolly :?:

Wel een beetje teleurstellend want ik had gehoopt dat kwaliteit kwa maalsel overeen zou komen.

Graag advies.
Alvast hartelijk dank
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Re: Waarom maalt mijn Vario beter dan mijn Mazzer Mini

2
Nu staat de Vario qua smaak inderdaad hoger aangeschreven dan de Mini, maar ook ik dacht dat dit met de 64mm schijven van de MiniE wel gelijkwaardig zou zijn. Toch maar eens de SJ schijven monteren dan, schijnt wel uit te maken.
Kan het nog zijn dat de schijven in moeten lopen? Zijn er nog andere zaken veranderd die mee kunnen spelen?

Als de puck aan de douche blijft hangen doseer je teveel, daar kan je maler niets aan doen lijkt me.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Bedankt voor de informatie.
Spironski schreef:Nu staat de Vario qua smaak inderdaad hoger aangeschreven dan de Mini, maar ook ik dacht dat dit met de 64mm schijven van de MiniE wel gelijkwaardig zou zijn. Toch maar eens de SJ schijven monteren dan, schijnt wel uit te maken.
Ik ging er nl vanuit dat beide molens gelijkwaardig zouden zijn maar ik kan het mis hebben. Als SJ schijven een verbetering is dan zal ik dit zeker overwegen, maar toch...
Spironski schreef: Kan het nog zijn dat de schijven in moeten lopen? Zijn er nog andere zaken veranderd die mee kunnen spelen?
Ik heb nu al 6 kilo gebruikt, weet niet of de schijven hiermee al zijn ingelopen.

Spironski schreef: Als de puck aan de douche blijft hangen doseer je teveel, daar kan je maler niets aan doen lijkt me.
Met de Vario kan ik zelfs meer maling gebruiken zonder dat het aan de douche blijft hangen.

4
Een natte puck en dat deze aan de douche blijft hangen zegt niks. Dat laatste wordt veroorzaakt doordat de puck erg goed dicht is en tegen het scherm aan wordt getrokken zodra je de pomp stopt en het driewegventiel zijn werk gaat doen. Een natte puck zegt al helemaal niks over de extractie.

Ik denk dat je in de war bent met een droge puck die de douche raakt. Dan ben je aan het overdoseren. Dat is bij beide malers gelijk en anders maal je met de Vario grover dan met de Mini want grover maalsel neemt iets meer totaal volume in beslag.

De Mini is even goed als de Vario en met SJ-schijven iets beter. Dat is zeker het overwegen waard. Mazzers staan er wereldwijd om bekend dat ze wat klonteren maar dat zijn losse klontjes en hebben dus ook geen effect op de extractie.

Wat ik zo hoor is er niks aan de hand en klinkt het allemaal vrij normaal. Ik denk dat je teveel met nietszeggende randzaken bezig bent. Hoe smaakt de espresso?
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

5
Oneens.
Een mini e met standaard schijven komt op maalresultaat niet met de vario mee.
Daar heb je echt SJ schijven voor nodig.
Ik vind persoonlijk de mini e met standaardschijven ook als zijn ze 63 mm beter te vergelijken met een compak k3 of macap m4.
Vario maalt veel luchtiger, sneller, klontert minder en doseert mooier.
En meer smaakdifferentiatie.
Zonder SJ schijven raad ik mensen liever een compak k3 aan.
Met SJ schijven is de mini zonder twijfel een goede maler.
Mijn mening en dus geen waarheid!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

7
Klonteren zal niet veel minder worden. Mazzers klonteren nou eenmaal en een doserless heeft altijd meer last van klonteren dan een versie met doser. Met SJ schijven maalt de Mini veel sneller dus verwacht eerder wat meer klonten. Het is allemaal niet erg want zodra je ze aanraakt vallen ze al uit elkaar.

Let wel op dat je schijven eerst weer 5kg in moeten lopen voor er iets zinnigs over het resultaat is te zeggen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

9
lmg475 schreef:
ronald22 schreef:
Erik82 schreef:
Let wel op dat je schijven eerst weer 5kg in moeten lopen voor er iets zinnigs over het resultaat is te zeggen.

Wat houdt dit precies in?
Dat wil zeggen dat je nadat je ongeveer 5 kg hebt gemalen uw maalsel consistent is. Met nieuwe maalschijven, alhoewel er hierover dikwijls discussie over is, moet je een aantal kilo malen om de schijven te laten inlopen. Met nieuwe maalschijven kan het zijn dat de kwaliteit van je maalsel nogal varieert. Na een paar kilo is dit voorbij en blijft je maalsel consistent.
Bedankt voor je informatie.

10
lmg475 schreef:
ronald22 schreef:
Erik82 schreef:

Wat houdt dit precies in?
Dat wil zeggen dat je nadat je ongeveer 5 kg hebt gemalen uw maalsel consistent is. Met nieuwe maalschijven, alhoewel er hierover dikwijls discussie over is, moet je een aantal kilo malen om de schijven te laten inlopen. Met nieuwe maalschijven kan het zijn dat de kwaliteit van je maalsel nogal varieert. Na een paar kilo is dit voorbij en blijft je maalsel consistent.
Om dit proces te bespoedigen kan ik dan ook een paar kilo goedkope bonen vermalen?