Welke bonen en hoe te branden voor een cafetière?

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Welke bonen en hoe te branden voor een cafetière?

Berichtdoor bgiebels » do 05 feb 2015, 21:16

Ben druk bezig met het branden van espressobonen. Wil mijn broer met een cafetiere ook wat bonen geven, maar zijn de espressobonen geschikt hiervoor? Moet je andere bonen hebben, anders branden? Wie heeft hier ervaring mee?
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Welke bonen en hoe te branden voor een cafetière?

Berichtdoor Erik82 » vr 06 feb 2015, 07:41

Als je zelf bonen brand zou je dit eigenlijk al moeten weten. Bonen voor de cafetiere zijn ongeveer gelijk qua branding aan die voor andere slowcoffee-methoden. Dit houdt dus in zijn algemeen in een branding tussen Cinnamon en City+. Qua profiel is een Nordic profile of een verlengde eerste krak tot aan City+ wel ideaal. Tevens zul je bonen moeten hebben die geschikt zijn voor slowcoffee want dat zijn ze lang niet allemaal. Goedkope simpele lots doen het als slowcoffee vaak erg slecht.

Vraag is alleen wat voor maler je broer heeft want die is voor de cafetiere nogal belangrijk. Je zult een goede unimodale verdeling moeten hebben om te zorgen dat je niet teveel fines krijgt en dus overextractie tegen gaat.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Welke bonen en hoe te branden voor een cafetière?

Berichtdoor bgiebels » vr 06 feb 2015, 23:28

De maler is een Solis, conische maler dus. Het is mijn oude maler. Geld voor een dure maler is er niet.

Ik heb nog maar één keer gebrand, Brasis Yelllow Bourbon. Die was net iets te ver gegaan. Ik ga de volgende keer op een iets lagere temperatuur branden en geforceerd koelen. Als ik een een badge heb die te kort gebrand is als espressoboon, dan slijt ik die wel aan mijn broer. Bedankt voor de info in ieder geval. Wat zijn fines? Zijn dat fijne koffiedeeltjes?

Morgen gaan we wat experimenteren. Ik heb een cafetiere voor mijn broer gekocht en ik neem (goed) gebrande espressobonen mee naar hem. Ik zie wel wat het resultaat is. De bonen waren ca. 5 euro per half pond, dus ik verwacht geen slechte koffie, ook al is de boon wat verder gebrand dan je aangaf voor slow coffee.

Heb vandaag ook in mijn handen gestaan met een mokkapotje, maar heb uiteindelijk toch gekozen voor de cafetiere. Ik ben bang dat bij zo'n mokkapotje de koffie "verbrandt". Ik ga wel even neuzen op het mokkapotje / cafetiere / percolator deel van dit forum of dat zo is.
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Welke bonen en hoe te branden voor een cafetière?

Berichtdoor Wedj » zo 08 feb 2015, 15:34

geforceerd koelen is inderdaad een must.
Door hun eigen kerntemperatuur branden de bonen door nadat je de brander hebt uitgezet of aan het koelen bent in het koelprogramma
Zeker coolingmodus in de Gene duurt veel te lang en branden je boontjes vrolijk door.
Koelen in de vergiettechniek met deze temperaturen is effectief of met de stofzuiger en ketel of vloerventilator.
veel plezier met branden
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Welke bonen en hoe te branden voor een cafetière?

Berichtdoor bgiebels » ma 09 feb 2015, 13:57

Voor het eerst de cafetiere gebruikt met espressobonen. Wel lekker, maar .... wat een smaakbom ! Ik ga kijken hoe een cinnamon of city roasting tzt uitpakt. Maar eerst ga ik het wat minder sterk maken. Nu leek het meer op een 4-dubbele espresso.
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron