Mahlkonig vario home draait onregelmatig

1
Onze 4 jaar oude Mahlkohnig vario home vertoont kuren. Bij een zeer fijne maling draait de motor onregelmatig of stopt hij zelfs. ik heb de machine uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Er zat veel gemalen koffie in het motor compartiment. Ik heb de motor losgemaakt de getande snaar geinspecteerd alsmede de tandwielen, maar geen defect kunnen vinden. Helaas heeft het reinigen niet geholpen. Ik maal gemiddeld 10 keer 20 gram koffie per week.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Ik heb gewone keramische schijven.
Een andere vraag is of iemand een leverancier van onderdelen weet.
Laatst gewijzigd door Bert Pit op wo 29 mar 2017, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.

Mahlkonig vario home draait onregelmatig

3
Als er veel maalsel in het motorcompartiment zit/zat en het motortje is vrij open dan zal er ook het nodige in de motor zitten, dan gaat dat op een gegeven moment echt aankoeken, perslucht lijkt me in zo'n geval de juiste remedie, wees daar voorzichtig mee.
Dit toont weer eens aan dat er te weinig wordt schoongemaakt in het algemeen.

De K30 die ik afgelopen zaterdag heb gekocht had zeker een 300 gram maalsel in z'n behuizing, toch niet iets wat de doorsnee koffie juf/dame even zal openen en schoonmaken, tien minuten werk.

Misschien een lakse serviceverlener cq monteur.

Re: Mahlkonig vario home draait onregelmatig

4
OK bedankt zover. Er zat geen 300 gram in het motorgedeelte, eerder 5 of 10 gram. In feite is de rubberen ring die de boel zou moeten afdichten niet goed. Dat lijkt me een ontwerpfout. Ik kan me overigens voorstellen dat de gemiddelde hobbyist dit niet uit elkaar gaat halen.

Onbelast draait de motor wel goed. Wat ik me afvraag is of de keramische schijven versleten zijn en hoe ik dan kan zien.

5
Wat is nu eigenlijk een ontwerpfout?
Groot woord voor zoiets kleins, ik denk dat je in eerste instantie de visuele test zou moeten, dus kijken of er beschadigingen aan het snijvlak zijn, zoniet dan kan je nageltest doen, wat die 300 gram aanging was het niet zoeen als jouw molentje maar een volwassen Mahlkoenig K30 Vario.

6
Die ontwerpfout kan ik je zo vertellen. Als je de machine openmaakt zit er een rubberen afdichting tussen het koffie en motor gedeelte. Deze rubberen ring sluit niet goed af en heeft de neiging om naar beneden te zakken, waardoor de koffie in het motorgedeelte komt.

OT. Inmiddels ben ik er achter dat de problemen zijn ontstaan nadat ik 700 gram koffie achter elkaar heb gemaald. De motor vonkt enorm en het is niet verantwoord om daar mee door te gaan. Achteraf gezien is dit mijn eigen fout, want de machine is hiervoor niet geschikt.

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe motor. De vraag is wie die onderdelen heeft. Ik kwam uit op een internetsite van een Duits bedrijf: levertijd 4 tot 6 weken(; Daarnaast een mail gestuurd naar het Haagse bedrijf.

9
Ik heb in Duitsland de motor besteld, deze is vanmiddag binnengekomen. Direct gemonteerd natuurlijk, hij draait weer als een zonnetje.

In de tussentijd een pakje gemalen espresso koffie gekocht bij de lokale supermarkt. Bahhh. Dan weet je weer waarom je al die apparatuur hebt gekocht.

Allen bedankt voor de reacties.

10
Goedemorgen,

Dit probleem had ik ook. Mijn Vario Home is een jaar of 7 oud. Ik dacht eerst dat het door een versleten belt of pulley kwam (ik had de kunststof pulley en originele belt al eerder vervangen door metalen versie). Dus opnieuw setje besteld. Maar pulley en belt bleken na demontage nog helemaal in orde.
Dus verder gezocht en berichten over koolborstelslijtage gevonden. Inderdaad vonkte de motor behoorlijk. Eerst met contactspray geprobeerd schoon te maken, maar dat bood geen soelaas. Toen voor de zekerheid nieuwe motor besteld (circa €80).
Maar - omdat een paar dagen wachten, zonder goed gemalen koffie geen prettig vooruitzicht was - ook de motor uit elkaar gehaald en de spoelen en commutator schoongemaakt met alcohol en een lichte staalwol. Al met al half uurtje werk.
De molen draait nu weer als vanouds, echt niks op aan te merken, ik heb straks wel een reservemotor en reserve pulley& belt :-)