He Hoi medeleuten
Op dit moment gebruiken we een OBEL EB maler die enige aandacht behoeft. fijne maler, maar hij staat werkelijk ENORM te wezen in ons niet zo heel grote woning. Daarnaast is ie bepaald niet de stilste en omdat er nu nieuwe schijven in mogen en de hopper nou ook niet meer je het is zat ik te denken om te downsizen naar een Caffissima Type 168 van Solis die bovendien ook nog eens beter doseert dan dat ik dat zelf kan . Ik heb al eerder een solis 110 machine gehad en die heeft het in de 6 jaar dat ie bij ons was prima gedaan ( totdat het thermo blok op was) Iemand hier een deelbare ervaring met deze Solis maler, of is het een no go...
Groet,
Marc
Re: Sollis Caffissima Type 168 bonenmaler
2Die Solis is een gerebadgede Breville Smart Grinder, als je daar op zoekt vind je meer, maar vooral dat ie niet echt lekker geschikt is voor espresso. Je kan je doseerskills verbeteren met een weegschaaltje van een tientje.
Verder, qua vierkante centimeters oppervlak zal je er niet bijzonder veel op vooruit gaan met zo'n Solis. Je kan de Obel wat verkleinen door de inbouwtamper te verwijderen en de hopper te vervangen door een kleinere zelfklusoplossing.
Verder, qua vierkante centimeters oppervlak zal je er niet bijzonder veel op vooruit gaan met zo'n Solis. Je kan de Obel wat verkleinen door de inbouwtamper te verwijderen en de hopper te vervangen door een kleinere zelfklusoplossing.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
3Is dit een serieuze vraag of zoek je een excuus voor aanschaf van de Solis?
Het antwoord op de vraag is natuurlijk niet zo moeilijk.
Ten eerste is de genoemde molen niet geschikt voor espresso maling, alleen al vanwege de 25 maalstanden;
Ten tweede, zijn voor de prijs van de Cafissima, of iets meer, voldoende acceptabele malers te krijgen.
Onder andere de Bezzera BB005, Eureka Mignon, Macap M2 en Obel Junior bevinden zich qua prijs allemaal in het zelfde segment.
Als tweedehands een optie is zou je met wat geduld een Mazzer mini of een Mahlkonig vario home kunnen vinden. Voor minder geld zijn er ook K3's zat te vinden. Het is maar net wat je wilt.
Het antwoord op de vraag is natuurlijk niet zo moeilijk.
Ten eerste is de genoemde molen niet geschikt voor espresso maling, alleen al vanwege de 25 maalstanden;
Ten tweede, zijn voor de prijs van de Cafissima, of iets meer, voldoende acceptabele malers te krijgen.
Onder andere de Bezzera BB005, Eureka Mignon, Macap M2 en Obel Junior bevinden zich qua prijs allemaal in het zelfde segment.
Als tweedehands een optie is zou je met wat geduld een Mazzer mini of een Mahlkonig vario home kunnen vinden. Voor minder geld zijn er ook K3's zat te vinden. Het is maar net wat je wilt.
4Haha, geld uitgeven aan nieuw speelgoed is natuurlijk altijd leuk, maar het is echt om me te orienteren op een andere maler. Hoewel aanpassen natuurlijk ook best een optie is wil ik beide wegen verkennen. Het is nl ook echt een behoorlijk lawaai als in de ochtend het hele huis wakker gemaald wordt. De optie solis kwam op omdat ze en compact en stil zijn. De vario is natuurlijk ook een mooi masjien. En ff verder sparen is ook een mogelijkheid. Dank iig voor de antwoorden.
Izzo Vivi pid Obel EB
5Weet je zeker dat die solis stiller is? Die solis gaat langzamer malen en dus ook langer herrie maken.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
6Heb de Solis in werking gezien en deze was erg stil, daarvwaar conversatie onmogelijk wordt als de Obel zijn werk doet. Stil is belangrijk, alsmede compact. Ik ga een uitzoeken waar ik een Vario kan proberen. En als het wat geworden is dan nemen we afscheid van de obel.
Izzo Vivi pid Obel EB
7De Vario is zeker een goede optie. Voor die prijs zijn er niet veel betere malers.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer