Twijfel over aanschaf van maler

1
Hallo,

Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een Quick 820. Na hier een paar weken verschillende, uit Italie, meegebrachte espresso's mee te hebben gezet was ik niet tevreden over het resultaat. De enige uitzondering hierop was de Lavazza 120 year anniversary edition.

Na wat inlezen en vergelijken tussen de maalsels ben ik er achter dat de maling van veel van de pre-grinded espressoblends uit Italie toch niet je van het is qua grofheid en consistentie. Ik heb daarop bij de lokale koffiezaak een klein zakje verse bonen gehaald en deze ter plekke laten malen. Dit smaakt duidelijk beter!

Nu twijfel ik over het feit of ik zelf een maler moet aanschaffen, of dat ik elke 2 weken even langs de koffiezaak ga en daar meteen de bonen laat malen. Hoeveel smaakwinst valt er te halen als ik voor een eigen maler zou gaan? Ik zit te denken om een witte Eureka Mignon aan te schaffen, omdat deze qua design perfect bij mijn witte Quick 820 past. Gaat mij dit significant betere espresso opleveren dan de maling die ik in mijn lokale koffiewinkel laat maken?

Re: Twijfel over aanschaf van maler

4
plukke schreef:.

Na wat inlezen en vergelijken tussen de maalsels ben ik er achter dat de maling van veel van de pre-grinded espressoblends uit Italie toch niet je van het is qua grofheid en consistentie.
Je kan veel zeggen over voorgemalen koffie van een grote brander, maar niet dat het niet consistent is.

Daarnaast, fix een goede maler.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

5
Ik vermoed toch dat die grote branders inderdaad heul grote en goede malers hebben en dat er met de maling op zich niet zoveel mis is. De inconsistentie zal komen door de hypersnelle veroudering die gemalen koffie nu eenmaal doormaakt.

Des te meer reden voor een eigen maler, die is eigenlijk onmisbaar.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Bedankt voor alle reacties. Ik ga toch maar eens uitkijken naar een mooie Eureka Mignon dan!

Nog even over de consitentie van de maling, als ik kijk wat ik van mijn loklae koffieboer krijg is dat een heel fijn, gelijkmatig maalsel. De pre grinded koffies die ik gehad heb tot dusverre zijn allemaal wat grover, en er zitten daarnaast grotere en kleinere stukjes in als je goed kijkt. Het lijkt erop dat dit veel minder mooi gemalen is dan wat ik van mijn lokale koffiewinkel terug krijg.

7
Allereerst: er is niet één goede maalgraad, die verandert steeds; heb je de Beginners handleiding gelezen? Verder was men het er tot nu toe over eens dat espresso een bimodale maling nodig heeft en b.v. filter een unimodale (zoek maar eens op het forum). Nu is er recentelijk wat discussie over, maar bimodaliteit wil dus absoluut niet zeggen dat het inconsistent is.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder