Restauratie / renovatie hand- koffiemolen

1
Hoi,

Ik heb mijn oude PeDe koffiemolen besloten een schoonmaak / opfrisbeurt te geven.
Dit mondde uit in een grondige schuur en lak operatie waarbij ik al snel het PeDe logo (semi) per ongeluk wegschuurde ;).

De ijzeren en (waarschijnlijk) koperen (?) onderdelen heb ik ontvet en ontdaan van koffiebonen smurk.
Nu rest mij de roest weg te schuren met staal draad borstels.

Ik heb een foto gemaakt van de maal stenen (?) , u kunt lezen dat ik de materiaal en onderdeel termen maar gok, dit is voor mij onbekend terrein.
Mijn vragen zijn als volgt:

- wie kan mij een tip geven hoe ik een mooi PeDe logo tover op mijn nieuw gelakte molen?
- zijn mijn maalstenen in orde, zouden ze geslepen kunnen en/of moeten worden en zo ja, waar kan ik dat laten doen?

Dank voor uw hulp alvast.

Mvg Martijn
image.jpeg
image.jpeg

Re: Restauratie / renovatie hand- koffiemolen

2
Meestal wordt er weinig gedaan aan de maalstenen. Jij hebt trouwens een Nederlandse PeDe, en de maalstenen zien er een stuk anders uit dan de maalstenen van een Duitse PeDe.
Afbeelding

Een PeDe logo toveren kan als je iemand kan vinden met een decal printer boer en die persoon een bestandje met je PeDe logo opsturen. Het goudkleurige is wat lastig.

Bij mijn PeDe was het glijlagertje op de bovenkant van de as wat versleten, en dit heb ik gefikst met wat epoxy, wat het nog steeds volhoudt.
http://www.home-barista.com/grinders/ha ... t9671.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: Restauratie / renovatie hand- koffiemolen

3
Hoi,

Bedankt voor je info. De maalstenen heb ik licht bij geschuurd vooral of eigenlijk de buitenste ring die was erg verroest, oppervlakkig.

Ik heb het geheel weer terug in elkaar geschroefd en merkte toen ik ging malen dat het maalsel niet consistent was, en ook bij het draaien merkte ik een onregelmatigheid.
Heb dit opgelost door het geheel weer te demonteren en met een beetje tweakwerk is mijn molen weer in bedrijf!

Hier wat foto's voor en na.
Het koper (?) werk kan wel wat schuur en poetswerk gebruiken vind ik , maar dat wordt een volgende keer want de molen moet vooral zijn werk doen vind ik, malen.

Jammer is wel dat het nu geen PeDe molen meer is, niets herinnert daar meer aan.
Leuke is nu dat het een MaMo molen is geworden. Nu nog een bijpassend logo verzinnen ;).