Re: ECM Technika IV Profi of Bezzera Mitica Top

21
Ik heb nog een klein verschil gevonden tussen de ECM en de Bezzera/Rocket.... in de ecm zit een indicator lampje wat aangeeft dat er een dreigend water tekort is / gaat komen. Klein maar toch wel handig extraatje of is t in de categorie leuk maar nog nooit nodig gehad?

daarnaast spreken jullie over een Rocket proffesionale... bedoelen jullie daar de R58 mee of meerdere uitvoeringen? Mijn meisje hier wil alle machines qua gebruiksgemak uitgebreid proberen en met alle voor's en tegen's rond tuimelaar/draaiknop gaan we daar heeeeel goed mee spelen :-)
Espresso gear: Londinium R || Mazzer mini electronic A met SJ schijven & Compak E8 OD on its way

22
Ah, als het meisje meedenkt en mee bepaalt vanwege gebruiksgemak, zou een DB wellicht toch handig zijn. Deze is denk ik net wat makkelijker dan een HX, aangezien z'n flush lang niet zo kritisch is als bij een HX.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

23
Als je kijkt de HX modellen van Rocket, de Cellini en de Giotto, dan zijn die nagenoeg net zo makkelijk als een DB maar dan zonder de extra elektronica. Die zijn zo stabiel dat een korte flush and go al voldoende is. Ze zijn echt heel goed afgesteld en ook nog betaalbaar. Dat is de reden dat ik wel fan ben van Rocket.

Looks zijn natuurlijk ook belangrijk, zo vind ik persoonlijk de R58 van Rocket niet mooi met de grote kranen en meters. De nieuw Vibiemme Dual Domo is ook heel goed en mooi als je een DB zoekt.

Er zijn veel machines in deze prijsklasse en welke uit je ook kiest, het zit hoe dan ook wel goed. Ze zijn allemaal in staat tot het maken van een erg goede espresso. Het verschil zit hem in de kleine dingen zoals kranen, meters, afstelling enz. Je kunt in deze beter op je gevoel afgaan en bedenken wat je zelf belangrijker vindt.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

24
Meisje kijkt/denkt inderdaad ook mee en heeft een voorkeur voor cappuccino's en alles met een beetje melk :roll:
DB, HX ik lees hier de nodige voor en tegenstanders op het forum die allemaal (in mijn ogen) voor hun moverende redenen aanbrengen waarom de DB of HX. Tijdens de aankoop van de Mazzer mini E A heb ik een strega zien werken en daar uitleg over de flush gekregen (vooral je oortjes gebruiken) en ik moet zeggen voor dat soort verhandelingen ben ik niet bang. Zie het als charme en toch ook een kunst om dat soort zaken onder de knie te krijgen, net als juiste maalinstelling, melk schuimen etc. Het gaat allemaal op amateur niveau maar voor mij is het een grote reden om juist een semi-automaat te kopen.

Wat meisje wel bepaalt, had ik al eerder geschreven, is dat het een rotatiepomp moet hebben ivm haar overgevoelige oortjes..boemmmmm daar gaan de extra centjes... :mrgreen:
Espresso gear: Londinium R || Mazzer mini electronic A met SJ schijven & Compak E8 OD on its way

25
Een rotatie pomp geeft ook op een eenvoudige manier de mogelijkheid voor een vaste water aansluiting en afvoer.
Sommige machines met rotatiepomp kunnen alleen op een vaste wateraansluiting, sommige kan je omschakelen tussen tank en vast water. Vibratiepompen kunnen meestal alleen op een tank of moeizaam op vast water worden aangesloten.
Heb je bij de inrichting van de keuken in de woonwagen voorzien in de mogelijkheid van vaste wateraansluiting en - afvoer?
Zelf ben ik erg gecharmeerd van de vaste wateraansluiting. Maak het allemaal een stuk comfortabeler...
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

29
Over joystick vs draaiknop voor de stoom: ik heb een Bezzera Galatea Domus en een Advanced Coffee Systems (Ambient) Vesuvius. De Bezzera had ik al een jaar of 8 voor ik de Vesuvius kocht en ik moet zeggen dat ik in het begin de draaiknoppen van de Bezzera lekkerder vond werken dan de joysticks van de Vesuvius - maar binnen een week gebruik van de Vesuvius was dat dus omgekeerd. Overigens blijven de joysticks staan op de uitslag waar je ze duwt, ze gaan niet vanzelf terug naar de 0-stand (uit). Als ik het verhaal van @driaan lees is dat alleen maar een voordeel. Melk schuimen, joystick loslaten en de E61 zetgroep hendel bedienen om koffie te zetten kan prima tegelijkertijd.

Nou weet ik dus niet wat voor joystick er gemonteerd is op de machines waar je naar kijkt -ik krijg soms de indruk dat er gemonteerd wordt wat er toevallig voorhanden is- maar het beste kan je gewoon uitproberen wat je lekker vindt werken lijkt me!