Jochen_P stelt zich voor

1
Goeiemorgen allemaal,

Ik ben Jochen, 34 jaar en woon in het mooie Belgische Limburg. Ik ben al een tijdje actief op thuisbarista.nl en lees hier sinds kort ook mee dus leek het me wel netjes om me ook hier maar eens voor te stellen :).
Ik ben al lang liefhebber van een lekkere tas koffie, ik kon er erg van genieten om op café of restaurant de avond te eindigen met een lekker koffietje.
Ik heb dan na een tijd ook de Krups van mijn ouders onder het stof vandaan gehaald waar ik dan met een blikje voorgemalen Illy aan de slag ging. Van dat brouwsel kon ik thuis erg genieten (mooie tijden! :D).
Toen ging de Krups stuk en was ik op zoek naar een ander toestel. Op dat moment wist ik nergens van (op vlak van koffie) en had ik me een Graef espressomachine besteld. Pas na die bestelling begon ik me verder in te lezen in het onderwerp espresso en besefte ik dat dat toestel toch niet je dat ging zijn dus heb ik die bestelling maar gauw geannuleerd!
Vervolgens heb ik me mijn huidige machine aangeschaft, een Lelit PL41EM. Achteraf gezien nog steeds geen super keuze maar ik ben er tot nu toe best tevreden van als instapmachine :). Ooit komt er een mooie Rocket...
Toen ging het dagen dat ik ook een molen nodig ging hebben want die blikjes voorgemalen Illy zouden niet voldoen naar het schijnt? :)
Heel veel over gelezen en uiteindelijk voor een Macap M2M gegaan, leuk molentje!
Mijn originele budget was 250€ voor de machine. Met de molen erbij zat ik al gauw over het dubbele, mijn omgeving verklaarde me voor gek natuurlijk :D.
Een tijdje terug zag ik een Wega Max 6.4 molen te koop staan. Nieuwe schijven erin, omgebouwd naar OD en die heb ik nu dus in gebruik ipv de Macap (die in de verkoop gaat).
Toch wel een vooruitgang qua smaak moet ik zeggen!
Mijn bonen haal ik bij Fascino, ik verwacht vandaag weer een kilo vers gebrande boontjes!
Af een toe gebruik ik ook een Clever Dripper, gewoon 12g espressomaling erin en klaar. Leuk voor de afwisseling!
Ik hoop ook hier veel op te steken en misschien zelfs een bijdrage te kunnen leveren ;)
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Re: Jochen_P stelt zich voor

5
Bedankt!

Zonet wat van de verse bonen door de molen gedraaid maar heb toch wat moeite om de juiste maalgraad te vinden precies.
Ik zit nu op 20sec voor 32g. Als ik hem ietsje fijner zet heb ik bijna geen doorloop. Gevoelig type die Wega :lol:.
Ik ga nu iedere dag telkens een fractie fijner gaan totdat hij juist staat want door heen en weer te gaan vliegt de koffie er maar door zonder resultaat en dat is zonde natuurlijk :).
Komt zeker goed maar niet vandaag :D
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

6
De komende dagen zijn waarschijnlijk nog droog en koud, en de maling zal dan waarschijnlijk ook wel redelijk consistent zijn. Maar als het dit weekeinde weer gaan regenen en dooien, berg je dan maar. Omgekeerd had ik dat toen het koud werd, de maling was volledig "off".

Ik denk dat je schijven nog niet zijn ingelopen, en kan me voorstellen dat ze daarom wat lastig zijn in te stellen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
De schijven zijn inderdaad nog nieuw, er is misschien nog maar 1 kilo doorgegaan :)
Gisteren was het laatste shot 38sec voor 16g en vanmorgen 30sc. Ik ga er even vanaf blijven want ik heb de indruk dat het echt wel even duurt eer het maalsel van de vorige instelling de molen heeft verlaten. Als je dan blijft bijstellen weet je niet meer waar je mee bezig bent op den duur... Komt wel goed!
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

8
Tussen elke verandering in maalgraad moet je minimaal een gram of acht, zeg voor het gemak een enkele maling als verlies nemen, dit geld zeker als je de molen aan het inregelen bent, als je die voor jou goede stand hebt gevonden kan je vandaar uit met minimale veranderingen werken, dat ligt ook nog aan de grote van de schijven en of het evt. conisch is, hoe groter de schijven hoe minder verstelling nodig is, uiteraard zijn overal uitzonderingen op de ongeschreven regel.

Weersveranderingen zijn vaak van een nog grotere invloed op het nodige verstellen van de maalgraad, soms tot enkele keren per dag toe.

Luchtvochtigheid, luchtdruk hoger/lager, temperatuur binnen/buiten, mistige omstandigheden etc.

Zeker in de buitenlucht zoals ik regelmatig sta met koffie veranderen deze meerdere keren per dag, dat is eigenlijk de grootste reden dat ik m'n MK K30 toch weer verkocht heb, de huidige molen met 83mm hoef ik beduidend minder te verstellen, zo loop je altijd weer tegen dingen aan waar je in eerste instantie geen rekening mee houd, maar die toch van wezenlijk belang zijn.

Succes!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.