Re: Comandante MK3 Nitro Blade

2
quote bvds:

Ik heb weer eens een nieuw speeltje...de Comandante MK3 Nitro Blade...

De doos:

Afbeelding

De doos geopend...de spanning stijgt:

Afbeelding

Zo, dat ligt goed in de hand:

Afbeelding

En het oogt niet verkeerd als je het mij vraagt:

Afbeelding

De Comandante MK1 werd destijds met veel bravoure in de markt gezet, maar kon zijn belofte lang niet waarmaken. Het ding kon nauwelijks fijn genoeg malen en zo waren er meer zaken die niet deugden. De MK2 is nooit op de markt gekomen (afgezien van een kleine voor serie). En na een lange radiostilte van een jaar of twee is het nu tijd voor de MK3. En de mannen hebben hun werk goed gedaan. De maler voelt en oogt hoogwaardig en is elegant vormgegeven. Het gewicht is precies goed. Niet zo zwaar als de Lido's maar wel substantieel. Iets van 600 gram. De maalschijven zijn "uniek" aldus de makers:

Afbeelding

Hoe het ook zij ik kan niet anders zeggen dan dat deze maler erg goed presteert. Hij maalt licht, een stuk lichter dan de Lido met Swiss Burrs (die al weer een stuk lichter draait dan de Lido met Italian Burrs). De uitlijning is perfect en er is zero "burr rub". Je kunt de maler bijna eindeloos spinnen! En maalt deze wel fijn genoeg? Ja zeker! Hij kan nog stukken fijner dan je voor espresso ooit nodig zult hebben. En ook voor slow meer dan genoeg bereik.

Het allereerste espresso shotje meteen uit de doos. Maalgraad bleek precies goed te staan. Geen WDT, geen, channeling, geen Spritzers, geen gedoe. Gewoon malen, overgieten en go:

Afbeelding

(Het shotje stond al wel even voor ik de foto heb genomen...)

En hier een lekkere Kalita. Ik bof maar met Blommers om de hoek:

Afbeelding

Kortom, de Comandante is wat mij betreft een uitstekende handmaler, die geschikt is voor alle wijzen van koffie maken, erg licht maalt en lekker compact is. Ideaal voor onderweg dus. Dus mijn eerste indruk is dat ik onder de indruk ben! De prijs ligt op het niveau van de Lido E en dat vind ik niet onterecht. Maar het is zeker geen koopje.

Binnenkort komt de Hausgrind van Knock binnen en dan ga ik ze naast elkaar zetten. De volgende stap is een vergelijkende test met de Mahlgut.

To be continued...
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!