HanR schreef:@Bobbee
ik geloof dat we de laatste dagen wel meer op detail van mening verschillen..
btw: dank voor de sluikreclame.

Ik kan het me niet herinneren
Gewoon 2 mensen met ieder een mening. Nothing personal, mag de vraagsteller zelfs bepalen wat hij doet. Jij hebt beduidend meer ervaring op reparatie van espresso machine's en ik beredeneer weliswaar op hobby niveau maar het zijn wel kleine dingen die ik handig vind om het zo te doen, ik breng een machine niet weg voor een vacuumbreaker die lekt door wat kalk als ik het zelf kan oplossen.
piponld schreef:Als ik jullie (als ervaren praktijkmensen) zo hoor over de vacuumbreker dan blijft t voor mij toch heel apart dat Bezzera zelf deze kleine maar oh zo fijne modificatie niet standaard fabriek af gaat monteren.
Vraag me toch af wat hierachter moet zitten?
Dat komt omdat het nooit zo wordt uitgevoerd, al 10-tallen jaren niet. Standaard laten sputteren op de boiler en het water verdampt. Het gaat ook heel lang goed totdat er wat aan de hand is na 10 jaar. Je ziet ook de reactie van CasaBarista die niet inziet wat het voordeel er van is... Het zit helemaal ingeburgerd net als een filterdrager die piston wordt genoemd of 7 gram koffie voor 1 espresso van 30ml en 14 gram voor 2 espresso's van 30ml per stuk...
Rocket monteert het wel in zijn machine's net als een geïsoleerde boiler! Iets waar bezzera in achter blijft helaas, zou mooi zijn als rocket met een hevel machine komt! Profitec heeft er onlangs 1 op de markt gebracht maar die is wel heel wat prijziger en ik weet niet hoe die intern is gebouwd...