Re: Bezzara Strega onderweg

71
oh hoe kwam ik hier ookal weer, ik was opzoek naar of ik mijn strega moest ontkalken of niet, toen ik deze draad tegenkwam. Er zit best al wat kalk in im heetwater kraan en in de slang van de wateraanvoer, hoewel ik netjes elke 3 maanden een nieuw kalkfilter aansluit maar de meningen zijn nogal verdeeld, dus ik heb echt geen idee wat te doen :(

72
godutch schreef:hoewel ik netjes elke 3 maanden een nieuw kalkfilter aansluit
Heb je de waterkwaliteit van je kraanwater al eens gecontroleerd, of de effectiviteit van je filter gemeten? Als er verkalking zichtbaar wordt lijkt me je filtering onvoldoende.

Machine ontkalken is een heel gedoe, niet alleen maar te doen met een scheut zuur in de waterbak en doorspoelen. Probeer je dat, dan loop je kans dat brokstukken kalk op plek A losraken en vast raken in magneetventiel B en dan ben je in de aap gelogeerd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

73
fransg schreef:
Heb je de waterkwaliteit van je kraanwater al eens gecontroleerd, of de effectiviteit van je filter gemeten? Als er verkalking zichtbaar wordt lijkt me je filtering onvoldoende.

Machine ontkalken is een heel gedoe, niet alleen maar te doen met een scheut zuur in de waterbak en doorspoelen. Probeer je dat, dan loop je kans dat brokstukken kalk op plek A losraken en vast raken in magneetventiel B en dan ben je in de aap gelogeerd.
Ik heb geen idee hoe ik kan testen of de filters werken, ik kreeg er 4 van casabarista en heb er 2 gekocht bij simon levelt, het lijkt me toch niet dat die troep verkopen; de hardheid hier zou ongeveer 8.5DH moeten zijn, niet super hard.

74
In ieder geval goed dat je de moeite neemt om aan kalkbestrijding te doen.
Om de 3 maanden wisselen is in jouw geval echter veel te weinig.
Punt daarbij is natuurlijk ook dat de gemiddelde verkoper maar wat roept.
De hele kleine filtertjes voor in de waterbak zijn vaak slechts goed voor 16 liter bij 10dH.
De grotere tussen 25 en 36.
Een veel mooiere oplossing (vooral ook voor je portemonnee) zijn de "anti-kalkzakken" zoals onder andere Kafko die verkoopt. De dingen heten voluit Bilt Oscar 90 en zijn goed voor 250 liter bij 10dH.
De tegenhanger van de Oscar 90 is van BWT. Die heeft een soort anti-kalkpad. Deze laatste wordt onder andere door Van Pommeren verkocht.

75
fransg schreef:

Voor de feiten fetisjisten....de uitdrukking "in de aap gelogeerd" vindt (waarschijnlijk) zijn oorsprong uit het verblijf in Herberg 't Aepje aan de zeedijk. Je ging na een nachtje slapen daar met bedwantsen en vlooien weer vrolijk op weg...vandaar de uitdrukking :-)

Ik denk ik gooi m er even in
Espresso gear: Londinium R || Mazzer mini electronic A met SJ schijven & Compak E8 OD on its way

77
De kleine filtertjes en de Brita kan zijn niet zo goed. De zakjes die bijvoorbeeld kafko verkoopt zijn veel effectiever mits je ze goed gebruikt.
Mijn advies net als Hanr: gebruik de zakjes! Dan weet je dat je goed zit of sluit een DVA filter aan.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

78
piponld schreef:Voor de feiten fetisjisten....de uitdrukking "in de aap gelogeerd" vindt (waarschijnlijk) zijn oorsprong uit het verblijf in Herberg 't Aepje aan de zeedijk. Je ging na een nachtje slapen daar met bedwantsen en vlooien weer vrolijk op weg...vandaar de uitdrukking :-)
Ik ken die kamer als onderdeel van Barbizon Palace goed, heb 'm in de jaren 80 regelmatig gehad, later ergens in 1992 nog een keer gelogeerd maar toen was het cafe daaronder geopend, de herrie en de sigarettenrook kwam door de oude houten vloer naar boven, dat was geen pretje. Ruim tien jaar later nog eens geweest, toen was het een suite geworden met de kamer daarboven erbij betrokken, beneden vergader/woonruimte, het bed en de badkamer op de bovenste verdieping onder het hoge schuine mooi verlichte dak. Met de kleine ramen open en onweer buiten was het zeer goed toeven.

Nooit wat aan vlooi of wants opgelopen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

79
bobbee schreef:De kleine filtertjes en de Brita kan zijn niet zo goed. De zakjes die bijvoorbeeld kafko verkoopt zijn veel effectiever mits je ze goed gebruikt.
Mijn advies net als Hanr: gebruik de zakjes! Dan weet je dat je goed zit of sluit een DVA filter aan.
Kun je je reactie voor me toelichten? Niet zo goed? en Zakjes zijn effectiever mits goed gebruikt..wat is goed gebruiken?
Ben nieuwsgierig en bereid bij te leren :)
Espresso gear: Londinium R || Mazzer mini electronic A met SJ schijven & Compak E8 OD on its way

80
piponld schreef:Zakjes zijn effectiever mits goed gebruikt..wat is goed gebruiken?
De eerste keer dat ik die zakjes binnen kreeg met de post, knipte ik het pak open en daarmee meteen de zakjes aan flarden, dat is mogelijkerwijs een voorbeeld van "niet goed gebruiken"