Re: Handmaler gezocht

11
Die Porlex Mini Mill haalt het voor mij tot nu toe van de rest. Maar als ik die filmpjes zie van die mensen die minutenlang aan die slinger staan te draaien voor een paar gram koffie, vraag ik me toch af of dit iets voor mij is :oops: :lol:
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

12
Ik heb vorige zomer met de Hario Mini Mill bij een temperatuur van 35 graden op een camping caliente aan de Costa Brava me in het zweet staan werken. Waar gebeurd verhaal. Een soort dubbele drip methode, qua zweet. :lol:

Overigens smaakte de café er niet minder om, misschien loont het zelfs nóg meer de moeite!
(En het was sowieso heel stoer richting de onnozele Spanjolen ;) )
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

13
Op vakantie rust ik mij tegenwoordig uit met een Porlex mini, Aeropress en Ethioop. Bevalt voor mij prima. Het is inderdaad wel even werken voor je koffie maar het malen zelf vind ik persoonlijk niet zo'n hele vervelende bezigheid, zeker niet als ik toch niks beters te doen heb.
Zal niet het summum van koffie zijn maar vakantie gaat toch een beetje om concessies doen en het bevalt me een stuk beter dan Senseo, oplos- of oude filterkoffie...

14
Elke handmaler zal sowieso beter zijn dan voorgemalen koffie die langer dan 5 minuut geleden is gemalen. Geen enkele bewaarmethode die daar iets aan kan veranderen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

15
t-men schreef:Op vakantie rust ik mij tegenwoordig uit met een Porlex mini, Aeropress en Ethioop. Bevalt voor mij prima. Het is inderdaad wel even werken voor je koffie maar het malen zelf vind ik persoonlijk niet zo'n hele vervelende bezigheid, zeker niet als ik toch niks beters te doen heb.
Zal niet het summum van koffie zijn maar vakantie gaat toch een beetje om concessies doen en het bevalt me een stuk beter dan Senseo, oplos- of oude filterkoffie...
En hoe bevalt die Porlex je tot nu toe? Heb je er ook al een french press maling mee gemalen?
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

16
Prima dat je voor een goedkopere handmaler gaat maar onthou dat je erachter zult komen wat het verschil is wanneer je een koffie proeft, gemalen met een serieuze handmaler als de lido, Comandante oid! Die smaak is zoveel beter! Vooral bitters blijven achterwege door minder verschil in grootte van de gemalen deeltjes koffie.
Dus als de porlex of een hario je aanspreekt, gewoon die kopen. De 1 is niet beter of slechter dan de andere. Ze zijn gewoon niet zo goed en dat proef je, is niet anders.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

17
Dat begrijp ik ook wel hoor. Een Lido zal zeker een consistentere maling opleveren en daardoor een betere koffie, maar het is me op vakantie niet enkel te doen om een perfecte koffie te kunnen maken, het gaat me er ook om om even een koffiemoment in te kunnen lassen voor mezelf. Even met koffie bezig zijn en ervan genieten, want ik weet nu al dat in de twee weken dat we naar Corsica gaan ik dat ga missen! En telkens een terrasje doen en hopen op een goede koffie noem ik niet echt een koffiemoment (al zal er wel research gedaan worden op dat vlak) :D.
Verder zal de molen thuis niet zo vaak gebruikt worden, misschien enkele keren per jaar wanneer ik de espresso's en long black's beu ben (kan dat?). Dus moet ik de kost/baten verhouding wat in de gaten houden vind ik en een compromis sluiten, anders wordt het dure koffie!
Ik ga 90% zeker voor de Porlex. Ziet er degelijk uit, minder last van statische elektriciteit, keramische schijven, zeer compact, ... Op eBay voor 44€ in de bus.

Maar ik zoek nog even verder en tips zijn nog steeds welkom! :D
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

18
Nou ja, hij bevalt mij prima maar mijn ervaring is behoorlijk beperkt tot een (1) type boon en de Aeropress en dat alleen op vakantie (en soms thuis Hario V60 als espressoapparaat open ligt)... Normaal gesproken drink ik alleen espresso dus misschien ben ik ook wel sneller tevreden met opschenk koffie dan iemand die daar wat meer 'in' zit.
Hij paste in ieder geval binnen mijn budget, is redelijk compact (en de behuizing past in de aeropress), zet acceptabele koffie en volstaat daarmee voor mij op vakantie. Overigens verwacht ik niet dat de Porlex veel beter is dan bijvoorbeeld een Hario Skerton; ziet er technisch gezien in ieder geval niet bijzonder vernuftig uit...

19
Een koffiemolen ziet er nooit echt spectaculair uit he, het blijft gewoon een molen met twee maalschijven :D Maar ik snap wat je bedoelt, het is uiteindelijk ook een noodoplossing hè, zeker zo'n kleintje.
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed