Mahlkonig ProM vs Faema MC90

1
Ik zit er aan te twijfelen mijn Faema MC90 te vervangen voor een Mahlkonig ProM, die op het andere koffieforum te koop staat. Groot verschil in maalschijven, konisch vs plat, maar ook een groot verschil in gebruiksgemak en uiterlijk!

Is er afgezien van het smaakverschil konisch/plat aan te geven of ik hier een stap vooruit maak, of een stap terug doe?
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

Re: Mahlkonig ProM vs Faema MC90

4
Ik kan niet wachten, Frans. Het is voor mij wel een dingetje hoor... de MC90 was mijn eerste en enige molen, dus ik heb geen enkel idee wat ik kan verwachten...
Hij staat inmiddels op de aanrecht, met dank aan Derek voor de nette afhandeling.
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

5
Nu begint het wennen aan meer veel variabelen. Met een GOD moet je de hopper vol genoeg houden, naast maalgraad ook tijd bijhouden voor een consistente dosis en veel maalsel wegmalen om telkens vers maalsel te houden. Elke afstelling in de maalgraad gaat gepaard met een wijziging in de tijd, tevens heeft elke andere boon een effect op beide. Wat dat betreft is single dosen van een dosermaler vele malen eenvoudiger.

De ProM vond ik een leuke maler om even een paar dagen te testen maar de HG One was naar mijn mening vele malen eenvoudiger in gebruik. Smaak van de ProM was ook goed maar naar mijn mening niet beter dan de grote conische schijven. Je gaat er vanzelf achter komen wat je fijner vindt werken.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

6
Hahaha... ik moet eigenlijk weer in het beginnerstopic gaan posten. De bonen vliegen erdoor.
Maalgraad alleen te verstellen als de molen draait. Van doorlopen als water tot 50 seconden voor een shot :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gaaf om te zien dat er echt verschil in de smaak zit. Over kwaliteit en consistentie zeg ik nog maar even niets!

7
PetervdB schreef:Maalgraad alleen te verstellen als de molen draait.
Dat is bij elke maler het beste. Als er bonen tussen de maalschijven zitten en je wil fijner malen, dat zou je de maalschijven op elkaar drukken met al die bonen in al dan niet gebroken staat ertussen gepropt. Niet bevorderlijk voor je mechaniek.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

8
Zeker voor de ProM (en Vario) niet die gevoelig is voor storingen door het relatief hoge plastic-gehalte. Dat is één van de redenen dat MK hem uit productie heeft gehaald.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

9
Bij de Mahlkonig valt me op dat de tijd voordat de eerste koffie doorkomt veel langer is. Waar ik met de MC90 gerust 40 seconden aan kon houden vanaf de eerste druppel, voor een extractie van 36 gram uit 18 gram (wat natuurlijk langer is dan er gemiddeld wordt aangeraden) heb ik het idee dat ik die tijd nu drastisch moet inkorten voor het gewenste resultaat. Dat wordt grover malen of minder koffie dus in mijn VST 17 gram basket dus!

10
PetervdB schreef:Bij de Mahlkonig valt me op dat de tijd voordat de eerste koffie doorkomt veel langer is. Waar ik met de MC90 gerust 40 seconden aan kon houden vanaf de eerste druppel, voor een extractie van 36 gram uit 18 gram (wat natuurlijk langer is dan er gemiddeld wordt aangeraden) heb ik het idee dat ik die tijd nu drastisch moet inkorten voor het gewenste resultaat. Dat wordt grover malen of minder koffie dus in mijn VST 17 gram basket dus!
Lees dit nog eens na?!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.