Sinds kort ben ik in het bezit van een Impressa F50. Deze geeft de melding 'bonen vullen' terwijl de bonen gevuld zijn. Wat ook opvalt is dat de motor niet eens begint te draaien. Aangezien dit type geen sensor heeft voor de bonen kan het eigenlijk alleen nog maar de electromotor van de vermaler zijn. Heb de electromotor al gedemonteerd en de koolborstels van de electromotor schoongemaakt. Ik vraag me dus af of iemand met 100% zekerheid kan zeggen dat het de electromotor is, of dat ik ergens anders nog iets over het hoofd zie?
Ben ook erg benieuwd hoe het koffieapparaat daadwerkelijk 'weet' dat er wel of geen koffie bonen aanwezig zijn als de motor wel draait, is dit een sensor ergens in de zetgroep?
Alvast bedankt, ben erg nieuwsgierig!
Re: Jura Impressa F50 Vermaalt geen bonen
2Nieuw gekocht bij de oorspronkelijke dealer? Dan zou ik 'm eerst terugbrengen.Waterman89 schreef:Sinds kort ben ik in het bezit van een Impressa F50
Indien je 'm voor weinig op de rommelmarkt scoorde, zou ik goed nadenken voor je eraan gaat sleutelen. De vorige eigenaar heeft wellicht tal van opties bekeken voor die besloot dat het verstandig is 'm weg te doen.
Weet je hoe oud het ding is, heb je de originele aankoopbon, kun je nagaan hoeveel koffie er al mee is gezet, heb je nagekeken wat een vervangende maler kost?
Er is minstens een Jura expert op het forum, mogelijk heeft die nog tips.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Heb hem inderdaad in een opwelling gekocht met de gedachte; ga ik een projectje van maken en fixen. En inderdaad, zoals ik het nu heb bekeken heeft de vorige eigenaar (of die daarvoor) er al eens naar gekeken. Heb geen aankoopbon of whatsoever, hij heeft inmiddels ongeveer 17000 kopjes op de teller staan. Een gereviseerde vermaler met electromotor kost ongeveer 65 euri op het internet.
Moet er bij vertellen dat voor de rest eigenlijk alles wel prima werkt; voorgemalen koffie en de melkstomer doen het wel gewoon.
Moet er bij vertellen dat voor de rest eigenlijk alles wel prima werkt; voorgemalen koffie en de melkstomer doen het wel gewoon.
4Klinkt alsof je redelijk handig bent, en met een vervangende maler best weer een poos vooruit kunt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
5Zit er een sensor op aan de buitenzijde, zie foto.
Zo ja, is deze goed?
Heb je de motor al getest met 230V gelijkstroom?
Zo ja, is deze goed?
6Wat zeg je 230 volt gelijkstroom? DC ?scholtens11 schreef:Zit er een sensor op aan de buitenzijde, zie foto.
Zo ja, is deze goed?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
8Heb al wel de electromotor er aan gehangen zonder de tempsensor er tussen. Dus als er daar een fout in had gezeten had die dan wel moeten gaan draaien. Heb de motor niet aan kunnen sluiten op een 230 DC punt, heb hier geen omvormer voor oid. Ga vandaag even een fatsoenlijke multimeter aanschaffen zodat ik de motor, sensor, en eventueel de voedingsprint kan doormeten. Keep you posted!
9Het apparaat merkt dat er geen koffie in de zetgroep komt en geeft dan "bonen vullen"
Blijkbaar geeft hij wel stroom anders zou er een andere storing ontstaan volgens mij.
Met 100% zekerheid kan niemand iets zeggen als er niet gemeten wordt. Je hoeft de motor niet aan de stroom te leggen, zou ik niet doen, ik zou meten of de motor stroom krijgt. Motortjes gaan wel vaker defect. Weet niet waar je woont maar neem anders even via pb contact op. Heb ms nog wat liggen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Blijkbaar geeft hij wel stroom anders zou er een andere storing ontstaan volgens mij.
Met 100% zekerheid kan niemand iets zeggen als er niet gemeten wordt. Je hoeft de motor niet aan de stroom te leggen, zou ik niet doen, ik zou meten of de motor stroom krijgt. Motortjes gaan wel vaker defect. Weet niet waar je woont maar neem anders even via pb contact op. Heb ms nog wat liggen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
10Is de 230 vac niet enkelzijdig of half gelijkgericht? Als dat zo is dan sloop je hem mogelijk als je volledig gelijkgerichte spanning gebruikt!@3aan schreef:Wat zeg je 230 volt gelijkstroom? DC ?scholtens11 schreef:Zit er een sensor op aan de buitenzijde, zie foto.
Zo ja, is deze goed?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkrichter" onclick="window.open(this.href);return false;
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do