Re: Compak K3 touch moeilijkheden

12
Mijn weegschaal weegt op de 0.1gram nauwkeurig. Maar ik hecht er zelf niet zoveel waarde aan omdat ik niet dacht/denk dat een halve gram meer of minder zo'n grote invloed kan hebben op het resultaat. Dat het een invloed heeft, dat staat vast. Maar dat kan toch niet het verschil maken tussen een extractietijd van 30seconden naar een extractietijd van 60seconden.

Ik gebruik de dubbele filterbak (voor een doppio). De zetdruk is door de verkoper afgesteld op 9bar, maar ik heb niet het gereedschap om dat te controleren.

Dat schroefje op de foto is voor de K3 versie die niet traploos is volgens mij, daarmee moet je hem idd vastzetten Maar dat is dus niet het geval bij mijn K3 aangezien de mijne wel traploos is.

13
JenR schreef: Dat schroefje op de foto is voor de K3 versie die niet traploos is volgens mij, daarmee moet je hem idd vastzetten Maar dat is dus niet het geval bij mijn K3 aangezien de mijne wel traploos is.
Och wat ben Ik dom, Jij zal het best wel beter weten succes, en als ik nog wat wil weten kom ik wel bij jou vragen stellen. :o
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

14
@3aan schreef:
JenR schreef: Dat schroefje op de foto is voor de K3 versie die niet traploos is volgens mij, daarmee moet je hem idd vastzetten Maar dat is dus niet het geval bij mijn K3 aangezien de mijne wel traploos is.
Och wat ben Ik dom, Jij zal het best wel beter weten succes, en als ik nog wat wil weten kom ik wel bij jou vragen stellen. :o
Euh, waarom voel je je aangevallen? Je probeert inderdaad te helpen door een mogelijke oorzaak aan te duiden. Ik zeg gewoon dat dat de oorzaak niet kan zijn want dat het bij mij anders is...

15
JenR schreef:Ik gebruik de dubbele filterbak (voor een doppio).
Dat klinkt heel vaag. Een goed bakje, van VST bijvoorbeeld, heeft de vermelding van het exacte gewicht waarvoor het is ontworpen. Mogelijk doseer je gewoon teveel en is het een bakje voor 14g. Dan pers je de ene keer toevallig de puck goed vast en komt er nauwelijks water door en draai je de andere keer de puck aan gort en spuit het water er tussendoor.

Heb je een naked portabefiltering of een portafilter met twee uitloopjes?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

16
fransg schreef:
Dat klinkt heel vaag. Een goed bakje, van VST bijvoorbeeld, heeft de vermelding van het exacte gewicht waarvoor het is ontworpen. Mogelijk doseer je gewoon teveel en is het een bakje voor 14g. Dan pers je de ene keer toevallig de puck goed vast en komt er nauwelijks water door en draai je de andere keer de puck aan gort en spuit het water er tussendoor.

Heb je een naked portabefiltering of een portafilter met twee uitloopjes?
Ik gebruik de portafilter die bij de silvia zat (2 uitloopjes). De verkoper zei me dat ik best 17.5g gebruik, daarom dat ik die hoeveelheid gebruik. Ik zal eens proberen om minder te gebruiken!
Een naked portafilter heb ik niet.

Je schrijft dat het water er tussendoor kan spuiten, volgens mij heb ik dat al zien gebeuren. Naast het straaltje koffie liep er nog een straaltje water, dat ligt waarschijnlijk aan slechte verdeling/tamping?

17
JenR schreef:Ik gebruik de portafilter die bij de silvia zat (2 uitloopjes). De verkoper zei me dat ik best 17.5g gebruik
Misschien met zeer oude en extreem fijngemalen koffie.
JenR schreef:Een naked portafilter heb ik niet.
Is wel zeer aan te bevelen, je kunt je huidige portafilter ook laten uitboren, dan kun je eindelijk zien wat er gebeurt.
JenR schreef:Je schrijft dat het water er tussendoor kan spuiten, volgens mij heb ik dat al zien gebeuren. Naast het straaltje koffie liep er nog een straaltje water
Aha nu komen we ergens.

Als je bijvoorbeeld een kleine munt op de puck legt, dan het portafilter indraait, meteen weer uitdraait en bekijkt, dan kun je checken of er nog voldoende ruimte was boven de puck om 'n netjes onder het douchescherm te draaien. Als er te weinig ruimte is, dan draai / scheur / trek je de zojuist nog zo fijn en subtiel aangeduwde naar de gallemiezen en kan het dus nooit wat worden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

20
JenR schreef:
@3aan schreef:
Euh, waarom voel je je aangevallen? Je probeert inderdaad te helpen door een mogelijke oorzaak aan te duiden. Ik zeg gewoon dat dat de oorzaak niet kan zijn want dat het bij mij anders is...
Wat bedoel je eigenlijk met traploos?

Zo goed als alle Compak's zijn Traploos?!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.