Re: jura loopt niet meer door

11
Vandaag deed een enkele espresso het weer (1x), en daarna weer niet. Dus er lijkt op dat moment ook geen blokkade te zijn. Ook spoelen gaat gewoon goed. Enig idee waarom het 1x goed gaat en daarna weer niet. Ik kijk mee met de leidingen en als het goed gaat is er ook veel beweging in de vloeistof, maar anders lijkt het stil te staan, maar kan het soms ook niet goed zien. Kost wel veel koffie het testen...

Ik kan ontluchten niet vinden in het menu. Ik ga morgen weer verder, anders het weekend. Ik kan weinig doen in de avond. Wordt vervolgd.

Gr. Mike

13
Spoelen gaat goed, twee keer achter elkaar, daarna is het apparaat te heet en moet ik wachten. De spoel functie komt echter niet overeen met een een espresso of koffie maken. Er zit een kleine pauze tussen bevochtigen van de koffie en dan blokjes in het display. Dan na twee seconden stopt het apparaat en gaat naar "systeem vullen" (krijgt dus geen aanvoer van water blijkbaar). Het straaltje van spoelen lijkt ook wat dun.

Als het apparaat het doet (een enkele keer), vind ik de doorlooptijd vrij lang, het is ook een dun straaltje. Dit impliceert weinig druk of weinig water (of combi). De maalstand is de grootste boontjes, dus zou het makkelijkste moeten gaan.

Ik probeer dit weekend er weer verder in t duiken. Kan het niet zo zijn dat de pomp onvoldoende werkt? Is het een membraam pomp, of iets anders?

Gr. Mike

14
Er kan veel...dus ook de pomp. Maar de pomp gaat niet zomaar stuk. Daar zit een oorzaak achter.

Die pomp is een vibratiepomp. Haalt water op en perst het door balletjes en veertjes heen.

Die valt dus stil als hij de druk niet kwijt kan. Als je niet de apparatuur hebt om de pompdruk te testen, resteert nog het loshalen van de hogedrukslang om te kijken of de pomp nog kracht geeft door tegendruk te geven door bijvoorbeeld je duim. Wel voorzichtig want als de pomp goed is, geeft hij een goede straal met veel kracht door dat hele kleine slangetje.

Heb je bij het reinigen van de zetgroep gekeken naar het zeefje? Is die open?

Ook de stijgbuis in de zetgroep kan verstopt zijn of een balletje vervormd. Mooi zoekplaatje...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *

15
Haha, zeker zoekplaatje. Opgeven komt me niet bekend voor, er zijn nog teveel dingen om te proberen (ik heb niet elke dag tijd, dus vandaar het weekend). Ik ben nog wel even op zoek naar de hoge druk slang. Is dat de slang die naar de zetgroep gaat? Blauw en dun? Deze heb ik wel eens los gehad om een o-ring te vervangen.

Ik heb het zeefje goed bekeken en schoongemaakt vanaf de buitenkant. Wat ik nog kan doen is deze loshalen van de zetgroep en kijken of er achter nog iets van een verstopping zit. De zetgroep is er immers zo uit en weer in. De stijgbuis kan nog een bottleneck zijn.

Als dat allemaal goed is, ga ik verder naar de pomp en druk kijken. Ik heb geen apparatuur voor het testen, maar kan dan wel zien of het proces werkt zonder veel tegendruk.

Dank je wel weer!

Gr. Mike

19
Ik heb een gelijkaardig probleem. Er loopt namelijk water uit achter de pijpjes waar het uit zou moeten komen, en bij spoelen of koffie zetten komt er ongeveer een zesde van het water uit dan de bedoeling is.

Nu heb ik hier zes maanden garantie op maar de reparateur is net met verlof. Ik kreeg volgende mail als antwoord:

Dit fenomeen heb ik al eens voor gehad als een machine lang heeft stilgestaan.
De uitloop met de 2 pijpjes is slechts een trechter, dwz dat de trechter overloopt omdat er een schilfer opgedroogde koffieprut is losgekomen en voor de uitstroom zit. Dus het is geen kwestie van een dichting die lekt.
Het enige wat je moet doen is dus meermaals spoelen en tegelijkertijd met een heel dun draadje langs onder door de pijpjes heen en weer bewegen.

----------------

Hoe interpreteren jullie dit? Op spoelen duwen en porren met een ijzerdraad omhoog in het pijpje waar de koffie uitkomt voor de blokkade te verwijderen? Kan ik zo niets beschadigen?