Één espresso zetten, hoe doen jullie dit?

1
Hoi allemaal,

Waarschijnlijk een echte beginners vraag maar ik stel hem toch. Ik ben regelmatig de enigste thuis die een espresso drinkt en vind het dan zonden om 2 kopjes te zetten. Ik gebruik dan de enkele portafilter maar ik vind het lastig om deze goed af te stellen. Ook heb ik al eens geprobeerd om een enkele dosis te doen in de dubbele portafilter maar dit vond ik niet zo'n succes. Hoe doen jullie dit?

Groet Geert

Re: Één espresso zetten, hoe doen jullie dit?

4
Ik heb het grootste filter in me single portafilter en moet echt wegen hoeveel gram daarin gaat :) zal ik zo ff doen en me post dan editten. Dat gaat dan in een klein kopje van Lucaffe die ik 11 jaar geleden aangeschaft heb en nog steeds gebruik. Gaat denk ik zo'n 16 gram in en dan goed aanstampen.
Er gaat inderdaad 16 gram koffie in, net even afgewogen.
In zo'n kopje
Afbeelding
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Re: Één espresso zetten, hoe doen jullie dit?

9
Ik zet bij voorkeur doppio's: 14-16 g in en 25-30 g uit.

Maar zo nu en dan maak ik zeker singles: 10-12 g in en 20-24 g uit.

Singles op de Striet lukken meestal niet zo. Op de Cremina en Elektra juist wel. Snap overigens nog niet waarom de singles op de Cremina beter lukken dan op de Striet...behalve de basket misschien. Zal eens kijken of de Cremina single basket werkt met de Strietman. De vorm is wat anders dus dat kan verschil in extractie bepalen.

Ps. De Elektra vind ik met 10 g in en 20 g uit met een enkele pull super. Lekkerder dan doppio's.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs