Hoi allemaal,
Waarschijnlijk een echte beginners vraag maar ik stel hem toch. Ik ben regelmatig de enigste thuis die een espresso drinkt en vind het dan zonden om 2 kopjes te zetten. Ik gebruik dan de enkele portafilter maar ik vind het lastig om deze goed af te stellen. Ook heb ik al eens geprobeerd om een enkele dosis te doen in de dubbele portafilter maar dit vond ik niet zo'n succes. Hoe doen jullie dit?
Groet Geert
Re: Één espresso zetten, hoe doen jullie dit?
2Zet gewoon een dubbele, kan je dubbel genieten en kan jij blij worden als er niemand met je meedrinkt. 

Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
3Ik ben de enige thuis die koffie drinkt. Een dubbele van 16gr in en 32gr uit is een enkele in mijn ogen. Een enkele van 7gr is een enkele slok en niet de moeite van waard voor het gedoe wat je ervoor moet doen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
4Ik heb het grootste filter in me single portafilter en moet echt wegen hoeveel gram daarin gaat
zal ik zo ff doen en me post dan editten. Dat gaat dan in een klein kopje van Lucaffe die ik 11 jaar geleden aangeschaft heb en nog steeds gebruik. Gaat denk ik zo'n 16 gram in en dan goed aanstampen.
Er gaat inderdaad 16 gram koffie in, net even afgewogen.
In zo'n kopje

Er gaat inderdaad 16 gram koffie in, net even afgewogen.
In zo'n kopje

ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven
5Je hebt je dubbele filterbakje dus in je single portafilter ofwel je zet een dubbele espresso. Het filterbakje bepaalt wat je zet niet het portafilter.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
6Ca 36 gram espresso uit ca 18 gram koffie in één kopje.
Drinken we met zijn tweeen, dan verdeel ik hem over twee kopjes. De espresso is dan wel erg klein, maar dan nemen we er gewoon nog eentje...
Peter
Drinken we met zijn tweeen, dan verdeel ik hem over twee kopjes. De espresso is dan wel erg klein, maar dan nemen we er gewoon nog eentje...
Peter
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press
7VST bakje besteld bij van pommeren van 7 gram
Naked portafilter bij ginex.de
tamper 42 mm bij di rossi
Fijne maling en niet te hard aandrukken.
Lukt perfect.
Naked portafilter bij ginex.de
tamper 42 mm bij di rossi
Fijne maling en niet te hard aandrukken.
Lukt perfect.
La Marzocco Linea Mini • Eureka Atom Specialty 75 molen • Bonen Koffie Onan (Leuven - België)
8InderdaadErik82 schreef:Je hebt je dubbele filterbakje dus in je single portafilter ofwel je zet een dubbele espresso. Het filterbakje bepaalt wat je zet niet het portafilter.

ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven
9Ik zet bij voorkeur doppio's: 14-16 g in en 25-30 g uit.
Maar zo nu en dan maak ik zeker singles: 10-12 g in en 20-24 g uit.
Singles op de Striet lukken meestal niet zo. Op de Cremina en Elektra juist wel. Snap overigens nog niet waarom de singles op de Cremina beter lukken dan op de Striet...behalve de basket misschien. Zal eens kijken of de Cremina single basket werkt met de Strietman. De vorm is wat anders dus dat kan verschil in extractie bepalen.
Ps. De Elektra vind ik met 10 g in en 20 g uit met een enkele pull super. Lekkerder dan doppio's.
Maar zo nu en dan maak ik zeker singles: 10-12 g in en 20-24 g uit.
Singles op de Striet lukken meestal niet zo. Op de Cremina en Elektra juist wel. Snap overigens nog niet waarom de singles op de Cremina beter lukken dan op de Striet...behalve de basket misschien. Zal eens kijken of de Cremina single basket werkt met de Strietman. De vorm is wat anders dus dat kan verschil in extractie bepalen.
Ps. De Elektra vind ik met 10 g in en 20 g uit met een enkele pull super. Lekkerder dan doppio's.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
10Ik zet in de ochtend geregeld en single met mijn Rancilio Silvia. Ik gebruik de La Marzocco single basket en naked portafilter. +/-9gr in en +/- 20gr uit.
Sent from my eMAX mini using Tapatalk
Sent from my eMAX mini using Tapatalk