Re: Olympia Cremina

21
Erik82 schreef:
Bouwkwaliteit van een La Pavoni is prut, toleranties waardeloos en temperatuurstabiliteit niet aanwezig.

Prut, waardeloos. Ofwel, totaal kut; miskoop, zonde van 't geld. Toch?

Erik82 schreef:Mijn reactie was ook bedoeld om de La Pavoni tov een Cremina te zetten en dan kloppen mijn termen.

Een waardeloze bouwkwaliteit hoeft nog niet te zeggen dat alles het binnen de kortste keren begeeft, alleen maar dat het niet helemaal lekker in elkaar zit en aan alle kanten voor verbetering vatbaar is.
Oh, tòch weer niet totaal kut, La Pavoni moet nog èven zijn best doen en dan komt alles goed! Ondertussen geniet ik reeds een jaar lang van koffie die met die krakkemikkege La Pavoni eenvoudig blijkt te produceren maar waar je in de HoReCa schier vergeefs naar loopt te zoeken...
"Verhuizen kost beddestro!"

22
Nespresso is nog beter dan 95% van de horeca dus dat is geen vergelijk :mrgreen: . Je moet wel echt slecht zijn wil het het slechter doen dan in de horeca.

Mijn mening is nog steeds dat een La Pavoni prut is. Ja er zijn goede shots mee te zetten met veel ervaring en zolang het er niet meer dan 2 zijn per sessie en je hem niet één minuut vergeet anders is hij te warm. Ik zou het zonde van mijn geld vinden inderdaad en hoef er nooit meer eentje want weet wat er verder te krijgen is.

Ik hou van een machine die ik gewoon aan kan laten staan en waarmee ik een espresso kan maken wanneer ik daar zin in heb. Ook vind ik een goede afwerking met kleine toleranties fijn. Wat ik keer op keer met een Cremina of Strietman kan gaat je met een La
Pavoni nooit lukken.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

23
Ik denk dat het meer een kwestie is van woordkeuze en formulering, het extra aanzetten van de verschillen om het contrast tussen de twee machines wat helderder te krijgen.

Wie weet wat-ie doet, goeie bonen heeft en een uitstekende maler, de Tije-koelring (handig) en eventueel (niet nodig) een nette PID, die kan met de oude Pavoni verrukkelijke koffie maken. Als je veel meer te besteden hebt en het treft met de constructie dan kan de Cremina een veel betere 'look and feel' geven.

Verschillende merken gaan zich richten op een 'compacte hefboom-machine' en daar kunnen we nog veel plezier van verwachten de komende 1-2 jaar. Het is lang stil geweest op die afdeling.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

24
@Frans: Doel je op het project van Paul Pratt?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

25
Erik82 schreef:Nespresso is nog beter dan 95% van de horeca dus dat is geen vergelijk :mrgreen: . Je moet wel echt slecht zijn wil het het slechter doen dan in de horeca.
Die slag is u. Vorig jaar nog meegemaakt in de provincie: Er stond een maler van dik een rug en een machine van dik twee ruggen, alles tip-top behalve... Je raadt het al :cry:
Erik82 schreef:
Mijn mening is nog steeds dat een La Pavoni prut is. Ja er zijn goede shots mee te zetten met veel ervaring en zolang het er niet meer dan 2 zijn per sessie
Ik maak 3 double shots in line, goed te doen, daarna wordt 't inderdaad vaag maar ach, dat komt bij mij nu eenmaal niet vaak voor dus vind ik 't prima voor dat geld dat ik er voor betaald heb.
Heel veel ervaring bleek evenwel niet nodig, wèl een planmäBige aanpak. Binnen de maand was 't gepiept
Erik82 schreef:Ik hou van een machine die ik gewoon aan kan laten staan en waarmee ik een espresso kan maken wanneer ik daar zin in heb. Ook vind ik een goede afwerking met kleine toleranties fijn. Wat ik keer op keer met een Cremina of Strietman kan gaat je met een La Pavoni nooit lukken.
[/quote]

Aha, is dat het. Nou, prima toch? Klinkt al weer heel anders.
Mocht ik 's een Cremina voor een schappelijke prijs tegenkomen zal ik 't thuis eens voorleggen aan mijn Zwitserse vrouw ;)
"Verhuizen kost beddestro!"

26
bvds schreef:@Frans: Doel je op het project van Paul Pratt?
Nee, daar heb ik me nog niet in verdiept, al is het wel leuk dat ook individuele enthousiastelingen tegenwoordig serieus werken aan machines, zoals je ook bij de (niet-hefboom) Xenia ziet. Twee gevestigde merken zijn bezig aan een nieuwe compacte hefboom-machine. Ik kan er wel meer over zeggen maar wil niet voorop rennen met die nieuwtjes, dat komt allemaal vanzelf wel.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

27
Zou mooi zijn als er een keer een kleine dual boiler lever komt. Open boiler met instelbare temp voor de koffie en klein stoomboilertje van zeg 500 cc voor stoom...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

28
Hi,
fransg schreef:Twee gevestigde merken zijn bezig aan een nieuwe compacte hefboom-machine. Ik kan er wel meer over zeggen maar wil niet voorop rennen met die nieuwtjes, dat komt allemaal vanzelf wel.
Ben best benieuwd. Ik begrijp dat Paul Pratt samen met een Duitse fabrikant met een kleine 'open boiler' variant komt, volgens posts op HB stoomloos. Doet me aan een 'recent' Nederlands ontwerp denken...

En Rocket... Vraag me niet waarom maar ik verwacht echt een Lever machine van Rocket om hun assortiment compleet te maken.

We gaan het allemaal wel zien maar het lijkt een mooie tijd voor lever lovers te worden.

Groet, Vincent

29
bvds schreef:Zou mooi zijn als er een keer een kleine dual boiler lever komt. Open boiler met instelbare temp voor de koffie en klein stoomboilertje van zeg 500 cc voor stoom...
Ja en het liefst met een laag wattage zodat hij mee kan op vakantie!
winkje schreef:
En Rocket... Vraag me niet waarom maar ik verwacht echt een Lever machine van Rocket om hun assortiment compleet te maken.
Is Rocket niet het oude ECM, wat profitec (en hun pro800) een directe dochteronderneming van Rocket maakt?
Vierkante RVS dozen met commerciële hendelgroepen zijn er tegenwoordig vrij veel van in ieder geval, ik weet niet of er voor Rocket nog ruimte is in die markt.
Moderne Openboiler/dualboiler hendelmachines, die zijn er nog niet/nauwelijks.

Re: RE: Re: Olympia Cremina

30
Pti schreef: Is Rocket niet het oude ECM, wat profitec (en hun pro800) een directe dochteronderneming van Rocket maakt?
Vierkante RVS dozen met commerciële hendelgroepen zijn er tegenwoordig vrij veel van in ieder geval, ik weet niet of er voor Rocket nog ruimte is in die markt.
Moderne Openboiler/dualboiler hendelmachines, die zijn er nog niet/nauwelijks.
Nee, dat is verledentijd. Rocket staat op zichzelf.

Ik denk dat er nog genoeg markt is. Er zijn niet zoveel hevel machines in de prijsklasse van de Bezzera Strega. Pas als het daar meer gaat leven met hevel machines en een commerciele groepen van Rocket, ECM, Expobar, Izzo vind ik het interessant worden en kan het een keus worden naast de gevestigde E61 machines. Nu is er de Strega en machines van boven de 2500 euro. Veel te weinig keus.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!