Jura XF50 defect.

1
Beste allemaal,

Om maar gelijk van wal te steken, heb gezocht alleen niet gevonden. Lang verhaal, bear with me..

Recent een Jura xf50 in bezit gekregen. Gemaakt voor de Europese markt, helaas gebruikt aan boord van een Engels zeeschip. De machine heeft dus na aankoop +/- 2 jaar op 60Hz gedraaid ipv 50hz en heeft al de nodige problemen gehad. Meest recente (grote) onderhoudsbeurt is geweest in februari dit jaar.
Het begon met de foutmelding direct na aanzetten: OPEN TAP – FILLING SYSTEM – CLOSE TAP, en dit bleef zichzelf herhalen. Bij openen van de tap gebeurt er niks, pomp slaat ook niet aan.

Na veel zoeken op internet wel e.e.a. gevonden m.b.t. deze fout. Allereerst de tip om de driptray te verwijderen en vervolgens het binnenwerk schoon te maken. Voor velen was dit de oplossing, helaas niet voor mij. 2e veel voorkomende fout was dat de flowmeter niet meer functioneert, ofwel omdat deze stuk is ofwel vervuild. Machine vervolgens volledig uit elkaar gehaald (btw, ovaalschroefjes met een stug stukje slang eenvoudig los gehaald). En de flowsensor verwijderd, opengemaakt en ontkalkt c.q. schoongemaakt. Terug geplaats en helaas geen sjoege. Zuigleiding van de flowsensor naar de pomp losgehaald en er aan gezogen om “flow” te simuleren. 0 response. Overigens op dit moment gemeten en de pomp krijgt wel gewoon 220V dus was al bang dat deze ook defect was. Nieuwe flowmeter besteld dus het wachten kon beginnen. In de tussentijd de terugslagklep schoongemaakt & membraam doorgeblazen, geen vervuilingen aangetroffen.

Flowmeter na binnenkomst vervangen en weer geprobeerd, pomp sloeg wederom niet aan. Weer flow gesimuleerd door aan de leiding te zuigen en het systeem detecteerde nu waterflow waardoor het “RINSE” programma in werking trad. Making progress dus. Ondertussen pomp overhaalt en getest alleen ben ik bang dat door het 60hz verhaal deze gewoon stuk is. Bleek ook wel want een nieuwe pomp werkt achteraf wel. Deze besteld en geplaatst en helaas nog niks.

Vervolgens na installatie nieuwe pomp nog geen sjoege en heb de thermische zekering (kleine witte blokje tussen pomp en voeding) ge-short en voilà, de pomp sloeg aan en het systeem werk weer zoals het hoort (dacht ik!). Nieuwe thermische zekering er tussen gesoldeerd en ik denk kom maar op met die koffie. Nou niet dus. Nu blijft de pomp constant lopen na aanzetten van het apparaat waardoor de druk oploopt en vervolgens de volledige watertank wordt leeg gedumpt in de driptray. Wanneer ik de thermische zekering (na weer los solderen) handmatig verbinding laat maken door de draadjes tegen elkaar te drukken kan ik de pomp dus zelf aan en uitzetten. Door hiermee een beetje te spelen kwam ik tot de cleaning cyclus van het apparaat.

Lang verhaal kort, ( bedankt voor het lezen tot zover!!) hoe kan het dat de pomp constant aan blijft staan? Ik heb e.e.a. gevonden over een pomp relais op het moederbord wat mogelijk defect is alleen nog geen materiaal kunnen vinden welk relais dit is. Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Ik hoop dat iemand mij hierbij nog de gouden tip kan geven, heb echt zin in een bak koffie uit dit apparaat haha! :D

Groet!

Mies.

Re: Jura XF50 defect.

2
Hoi Mies,

Waarschijnlijk was dat in eerste instantie ook het probleem van de machine. Doordat de voedingsprint constant spanning levert aan de pomp is deze waarschijnlijk defect geraakt door te hoge temperatuur.

Gaat de pomp al meteen aan zodra je de netsnoer in het stopcontact doet? Of pas als je de aan/uit knop van de machine indrukt?

Het kan zijn dat een triac of optokoppelaar op de print defect is. Aangezien je handig bent met solderen, zou je een poging kunnen wagen om een nieuwe te solderen op de voedingsprint!

Re: Jura XF50 defect.

3
Hoi Peter,

Bedankt voor je snelle reactie, top!

Pomp slaat pas bij op het moment van aan zetten apparaat, dus niet wanneer ik de stekker in het stopcontact doe.

Gelukkig is het bijna weekend, dan ga ik even aan de gang met je advies. Heb tot op heden stiekem de hoop gehad de andere kant van het apparaat dicht te kunnen laten :lol: