Re: Hoe warm mag kop worden Bezzera BZ07

24
thebar schreef:En hoe zou dat precies moeten gebeuren?
Ik heb een probe die je met kopertape op de groep kunt plakken, en een "Scace" waarmee je de zet-temperatuur kunt meten, wanneer er water uit de groep komt stromen, en een filterbakje met een probe er precies zo in dat de koffie eromheen en bovenop komt, dan meet je de extractietemperatuur binnen de puck tijdens het zetten. Voorts kun je nog met een infrarood-temperatuurmeter het oppervlak van de koffie in de kop meten tijdens het zetten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

26
Vleesthermometer in je zetwater houden zegt helemaal niks. Dat is een verkeerde en uiterst onnauwkeurige manier van meten.

Is het water duidelijk aan het koken zodra je de hendel van de groep over haalt? Ofwel hoor je gesis en gesputter?
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

27
Ja natuurlijk Erik ik begrijp dat de temperatuur veranderd zodra het water naar beneden valt en in contact komt met een koud of warm kopje.

Vanochtend heb ik wel weer een compleet andere ervaring dan gisteren. Heel raar..
Al 2 heerlijke espressso's op die echt goed in balans waren. Temperatuur was goed en niet te heet. Ook niet na 30min idle.

Machine staat nu weer idle en over een uurtje maar weer eens kijken hoe de volgende espresso smaakt.

Overigens heb ik vanochtend ook geen flash boil gemerkt.. gisteren wel..