Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

671
Frans, waar kwam die orange ring ook alweer vandaan?

De mandjes voldoen uitstekend, had ze eerst even nog met een rondschuurder gedaan, meel hing mooi aan en de rijs was een wat zwaarder deeg, Rogge met donkerbruine basterd, roggedesem en een kleine hoeveelheid tarwe in de mix, ik heb alles opgeschreven en zal alles nog weleens digitaal maken, zie de foto's van de rijsmandjes ook nadat het deeg gelost was, ze liggen nu op de steen te bakken!

Onderstaande voor 45 minuten op 35 graden rijs, voor de foto's uit de rijskast genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Zo zien de schaaltjes eruit nadat het deeg verwijderd was, niet verkeert?!

Afbeelding

Ik had om nog wat strooisel toe te voegen de broodjes met een kwast bevochtigd, dat liep in 2 van de 5 bakjes langs het brood en op die plaats kleefde er nog wat aan het bakje, we blijven leren! ;)

Resultaat (uiterlijk)

Afbeelding

En de onderzijde,

Afbeelding

Zoals je waarschijnlijk wel kan zien zijn de bollen van boven naar onderen gekneed, zoals je ook met speltbrood doet, zo zit na de eerste rijs en partionering de buitenkant naar binnen gekneed.
Laatst gewijzigd door @3aan op zo 01 jan 2017, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

675
bobbee schreef:Netjes. Ziet er prima uit.
Maar geen volkorenbrood? Ik dacht dat jij alleen bruin brood bakte?
Ik bak meestal half volkoren meel, momenteel heb ik weer pakken meergranenmeel. Vinden de kinderen lekker namelijk. Brood wat ik gisteren gemaakt heb is gewoon tarwebloem. Soms wil je ook gewoon smikkelen :)
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

679
winkje schreef:Hi,

Je kunt er ook een bandje aanmaken zodat je ze als helm kunt gebruiken... Moet je nagaan wat je dan kunt besparen :D

Ik ben heel benieuwd of het goed gaat werken, simpelweg omdat ik me afvraag of het vocht tijdens de rijs nu wel ergens heen kan. Alle rijsmandjes die ik ken en gebruik hebben of gaatjes / ruimtes of zijn gemaakt van een materiaal dat ietwat vocht doorlatend is. Het goede nieuws: volgens mij weten we over een paar dagen of het voor jou werkt.

Een goede jaarwisseling !

groet, Vincent
Er staat er eentje klaar voor je, om je op de Mobylette een veilig gevoel te geven, zoiets als een condoom waar je het vangertje vanaf geknipt hebt. ;)

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.