Iemand ervaring met de ECM Manufacture Technika 3 / III

1
Goedendag,

Op het gebied van koffie ben ik een leek, heb nu een nespresso.
Maar ik wil graag beter koffie sinds ik dat bij vrienden heb gedronken, dus ben ik rond gaan kijken en is mijn oog gevallen op de ECM Manufacture Technika 3 (glans) in combinatie met de molen Casa Speciale.

Koop ik dan een goed apparaat waar ik veel plezier mee ga beleven of koop ik een duur ding waarvan ik later spijt van ga krijgen

Re: Iemand ervaring met de ECM Manufacture Technika 3 / III

2
Beste Tjeerd,

Ik heb zelf geen ervaring met dit apparaat. De indruk die ik heb is dat het een prachtig afgewerkt en degelijke machine is. De vraag is echter wat je wilt. Wat is de reden dat je voor deze valt? Voor minder geld kun je ook hele mooie apparaten kopen. Ik zou eerst eens op een rijtje zetten wat je er mee wilt doen, en dan kijken wat de mogelijkheden zijn.

Kijk ook eens op andere posts in dit forum. Daar heb ik veel aan gehad toen ik op zoek was naar mijn apparaat.
Bezzera BZ07 DE | Compak K3 Touch | ontwerper @ scopedesign.nl

3
Het is gewoon een goed apparaat. Maar waarschijnlijk kun je voor minder geld een even goede of zelfs betere set bij elkaar zoeken. Of voor iets meer een betere set.

Kijk ook eens naar de machines van Gruppo Izzo bijvoorbeeld of een b.v een Quickmill Andreja.
En waarom een maler met een doser ipv de Casa zonder doser (verschil van €80)
Heb je gekeken naar malers van Mazzer, Macap ??
Ben je al goed op de hoogte van de verschillen?
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

4
Hoi Tjeerd,

Een goede vriend van mij heeft dit apparaat. Je kan er super espresso's en cappuccino's mee maken. De stoomkracht is enorm. Technisch is er echter geen verschil met de Mechanika. En die is 100 euro goedkoper. En hij zit inderdaad heel mooi in elkaar.

Maar Simon heeft gelijk. Waarom kies je deze machine? Het is een warmtewisselaar, dus dat vereist de nodige kennis en ervaring om een constant resultaat te krijgen. Als je vooral espresso drinkt en geen melk hoeft op te schuimen is een enkel-boiler misschien wel toereikend. Als je vaak melk wil schuimen en toch veel geld uit gaat geven is een dual-boiler met PID wellicht een goede optie.

Succes!
Grz Niels

5
Op zich is de combi die je noemt prima. Realiseer je echter dat apparaat en maler maar een deel zijn van het geheel aan eisen om een goede espresso te zetten. Met andere woorden: als je deze set thuis op je aanrecht hebt staan is het nog niet gezegd dat je automatisch lekkere koffie krijgt. Je moet ook goede en verse koffie gebruiken en weten wat je moet doen om goede espresso te zetten.

Daarin verschilt het gebruik van echte espresso apparatuur met Nespresso. In deze laatste stop je een capsule, je druk een knop in en dat is het dan, met een erg voorspelbaar resultaat.
Als je de weg van de Technika gaat zijn er veel meer variabelen waarmee je rekening moet houden. Dat maakt het moeilijker, maar wellicht ook leuker (daarvoor zitten veel mensen hier ook op het forum, nietwaar?), en als je alles goed doet is het resultaat inderdaad veel lekkerder dan met Nespresso mogelijk is, met veel meer variatie van smaken.

Als je het net zo simpel wil houden als met Nespresso: zoek alsjeblieft naar wat anders. Als je bereid bent om er tijd en energie in te steken: vooral doen!
Dus:
Koop ik dan een goed apparaat waar ik veel plezier mee ga beleven of koop ik een duur ding waarvan ik later spijt van ga krijgen
Dat heb je dus helemaal zelf in de hand!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Dank jullie wel voor alle reacties.

Nu gaan er nog een hoop vragen komen ;)

Wat is een maler met doser dan?
Ik heb voor deze maler gekozen omdat ik hem mooi vind, en omdat ik hoorde dat de maler heel belangrijk is en dit een goede maler is, toch?

Wat is het verschil met een warmtewisselaar en de duo boiler.

Waarom dit apparaat. Omdat ik deze mooi vind. En wat ik er over gelezen heb, is allemaal goed. (verkoop praat en fabriek praat)

Is het verstandig om de maler gewoon vol met bonen te gooien of doe je er een klein beetje in wat je in 1 keer gebruikt?

Ik ben helemaal niet op de hoogte van de verschillen in de machines maar dat komt meer door dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Heb zo veel verschillen gezien en gelezen en elk product word als beste beschreven.

Wat ik er mee wil doen?
Ik wil er godelijke espresso mee zetten.
En voor mijn vrouw veel Cappuccino.
En ik wil veel gaan oefenen met verguurtjes maken met melk.

Al vast bedankt voor de reacties die jullie geven.

Groetjes Tjeerd

7
In dit topic staan alle beginnersvragen: viewtopic.php?f=22&t=480" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat je daarna nog wil weten dat kan je altijd vragen. Het is heel belangrijk dat je een bepaalde basiskennis ontwikkelt dan kan je beter bepalen wat je wilt.
Voor wat betreft je eerste vraag, er zijn al goede machines met warmtewisselaar (HX) vanaf net onder de 1000 Euro die hetzelfde kunnen als de ECM Manufacture machines. Bijvoorbeeld Expobar Lever, Bezzera Bz07 en de Magister Stella. Het verschil zit 'm vooral in de afwerking. Ik stel me zelfs de vraag of een leek die afwerkingsverschillen ziet. Als je daar bereid bent veel extra voor te betalen is dat de moeite maar hier op het forum is over het algemeen de mening dat je wat je overhoud aan de machine beter in een hele goede molen kan stoppen. Dus een Macap, Compak of Mazzer.
Laatst gewijzigd door marmhz op di 28 apr 2009, 13:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

8
Dit is de maler met doseerunit (Doser)
in een doser kun je eventueel een voorraadje vooruit maler (de koffie wordt dan wel snel minder vers)

Dit is de maler zonder doseerunit (Doserless)
doserless maalt de koffie direct in je portafilter.(dus altijd versgemalen)
Kijk ook eens naar Mazzer, Macap, Compak enz..

HX of Dual boiler? Ik denk dat het heel belangrijk voor jou beslissing is om eerst eens flink de onderwerpen op dit forum door te spitten. Het is belangrijk dat je wel weet waaraan je begint!!
Je zult dan ook vanzelf ontdekken dat, en waarom, het beter is om niet te veel bonen in de maler te doen.

En goed? Dit is ook goed en dit ook om maar iets te noemen.
Er is nog veel meer goed. Goed is er in allerlei prijsklassen.Maar probeer alsjeblieft eerst te ontdekken wat goed is in jou geval.
Als je (nog) niet goed weet wat je met een apparaat kan doen komt er ook geen goede koffie uit.
Begin bij de basis.Lees erover en stel vragen!
Meer Euro's besteden resulteert niet persé in betere koffie meer kennis helpt je daar wel bij.
Iemand die weet wat ie doet kan met relatief eenvoudige apparatuur betere resultaten halen als iemand met geweldige spullen zonder enige kennis van zaken.
Laatst gewijzigd door karel op di 28 apr 2009, 15:14, 4 keer totaal gewijzigd.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

9
tjeerdzwart schreef:Ik ben helemaal niet op de hoogte van de verschillen in de machines maar dat komt meer door dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Heb zo veel verschillen gezien en gelezen en elk product word als beste beschreven.
Dat klinkt heel bekend, dat had ik ook. De twee bovenstaande posts slaan de spijker op z'n kop. Neem de tijd, dan klaart de mist vanzelf op.
Bezzera BZ07 DE | Compak K3 Touch | ontwerper @ scopedesign.nl

10
Als je je nog meer wil verdiepen (en daar de tijd voor hebt): klik

"Mooi" is natuurlijk ook een geldig argument. Maar zoals de andere posters al zeggen: betere koffie zal je er niet per sé mee zetten, en het kan goedkoper. ECM maakt inderdaad mooie machines, hoewel ze worden gebouwd bij Bezzera en die molen gewoon een "ge-rebrande" Anfim is (ook niets mee mis, overigens).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder