18
door bvds
Hetgeen niet wil zeggen dat statines niet werkzaam zijn. Statines verlagen het cholesterol EN hebben zogenaamde "pleiotrope" effecten. Voor de niet medisch geschoolden vrij te vertalen als ontstekingsremmende eigenschappen d.w.z. dat ze een "atherosclerotische plaque" kunnen stabiliseren. Ik zeg wel eens als grap dat cholesterolverlaging de bijwerking van statines is. Daarom werken statines ook bij risicopatiënten met een laag cholesterol. Veel mensen hebben een hoog cholesterol zonder bewezen atherosclerose. En er zijn mensen met een laag cholesterol EN atherosclerose. M.a.w. een statine geven op basis van cholesterol geeft zowel over- als onderbehandeling. We kunnen alleen aan de buitenkant niet zien of iemand atherosclerose heeft. Dat kan alleen objectief met een hartkatheteristatie. Daarom wordt er momenteel hard gezocht naar betere markers dan LDL. Denk aan geoxideerd LDL, small dense LDL, ontstekingswaarden (hsCRP), LPA en genotypering (APOE3/4 en LPA gen polymorfismen). Tot die tijd is het voorschrijven van statines vooral geïndiceerd bij mensen met bewezen hart- en vaatziekten t.g.v. atherosclerose. En in zeker zin bij suikerziekte omdat insulineresistentie meestal samengaat met verhoogde ontstekingsgevoeligheid. En als een statine zinvol is, dan is de effectifviteit beperkt. Je moet afhankelijk van het uitgangsrisico ca. 20 tot 100 mensen behandelen gedurende zeg 5 jaar om bij een iemand een hartinfarct te voorkomen. Dus vooral effectief voor de samenleving. De wet van de grote getallen. Dat geldt overigens voor de meeste preventieve geneesmiddelen, zoals bijvoorbeeld bloeddrukverlagers. Ik ben dus zeker NIET anti-statines, wel tegen het behandelen van een verhoogd cholesterol op zich.
Sorry ik draaf nu door. Back on topic dan maar?
PS. Ik laat de echte Familiaire Hypercholesterolemie hier even buiten beschouwing. Daar is sprake van een "genetische afwijking". Vaak komt een hoog cholesterol weliswaar familiair voor, maar er is dan vaak geen sprake van echte FH. Het is dan niet zo zeer een genetisch probleem, maar een epigenetische kwestie.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs