Mede door de grote verschillen in smaken van de deelnemers van dit forum, maar ook door mijn eigen ervaring in het traject van beginneling naar iets ervarener amateur, ben ik gaan zoeken naar een smaakpalet voor koffie. De mooiste vond ik (natuurlijk) in dit forum; zie hier: http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =21&t=6972
Nu ben ik nieuwsgierig: hoeveel hiervan proeven jullie eigenlijk? Zijn hier koffieproevers die op vergelijkbaar niveau staan als gediplomeerde vinologen op wijngebied, die (denk ik) al die smaken kunnen herkennen?
Als ik voor mezelf spreek: achteraf gezien kwam er uit mijn volautomaat met Lidl-bonen alleen de 'roasted'-smaken, met 'chemical'.
Mede door de single-originbonen ben ik fruit en zuur leren herkennen, en iets chocola. Wat precies? Weet ik niet.
De aeropress liet me kennismaken met kruiden - maar welke kruiden, geen idee. Peper?
De enkele bakjes uit de La Pavoni die ik inmiddels gedronken heb, voegen iets toe dat ik nog geeneens een naam kan geven. Verder dan 'rond' en 'vol' kom ik niet, maar die termen staan niet op het smaakpalet.
Daarom mijn vraag: hoeveel proeven jullie?
Hoeveel proeven jullie?
1Filter: Lido E/Aeropress
Espresso: Niche Zero (was Macap MXA)/La Pavoni Stradivari
Functioneel: DeLonghi Magnifico S
Espresso: Niche Zero (was Macap MXA)/La Pavoni Stradivari
Functioneel: DeLonghi Magnifico S