Aankoopadvies

1
Wil binnenkort een volautomatische espressomachine gaan aanschaffen. Ik drink niet superveel koffie (2-3 kopjes per dag), maar wil toch meer smaak dan de dolce gusto die we nu hebben. Budget loopt tot €500

Cappuccino hoeft niet, dus een stoompijpje of zelfs melkreservoir is niet nodig. Voor mij is smaak en makkelijk schoonmaken het belangrijkste. Ik zal espresso en lungo's gaan drinken.

Ik ben eerst eens naar de lokale media markt gegaan, en die raden een melita caffeo solo aan. Wat ik zo aan recensies lees, doet die precies wat die moet doen, en is het echt een topmerk.

Toch ook eens de consumentenbond test gelezen, en daar komt de Philips HD8821 goed uit. Die scoort goed op smaak, maar ik heb me laten vertellen dat die vooral goed uit de test komt vanwege de prijs-kwaliteit verhouding. Ik snap dat, als je ook cappuccino wilt kunnen maken dat dit een goede optie is.

Ook zag ik de delonghi 22.210 vaak langskomen. Maar ik vond het wel erg plastic aanvoelen in de winkel.

Mijn zoektocht had ik voornamelijk gebaseerd op de consumentenbond test, en daar scoort die mellita erg slecht op smaak. Daar schrok ik wel van. Gebruikerservaringen zijn over het algemeen goed, maar ja.. een gebruiker vergelijkt natuurlijk niet 30 apparaten.

Iemand hier tips?

Re: Aankoopadvies

2
Voordat de cavalerie komt die aangeeft dat je nooit een volautomaat moet nemen, vraag ik je om welke reden je een volautomaat kiest. Is dat het gebruiksgemak? De kwaliteit van de koffie uit volautomaten is beperkt. Dus als je voor betere koffie gaat, zoek dan naar een makkelijk te bedienen halfautomaat. En ik geef toe: voor die prijs is die lastig te vinden.

Ga je toch voor een volautomaat, neem er dan een waar je veel zelf kunt instellen: waterhoeveelheid, maalgraad, hoeveelheid maalsel. Koop versgebrande bonen en ga experimenteren met de instellingen. Dan krijg je redelijke tot goede koffie. Echte espresso wordt het niet, want daarvoor zijn de bonen niet fijn genoeg gemaald.

Wat de tests van de Consumentenbond betreft: diverse leden hebben geklaagd over de test van de volautomaten. Hoe kan een machine winnen met amper een voldoende voor de smaak? Ik zelf hecht weinig waarde aan het smaakoordeel, want ze geven nergens aan welke bonen gebruikt zijn. Ik verwacht dus standaardbonen. Mij is verteld dat die ver doorgebrand zijn om de houdbaarheid te verbeteren, en om de smaak over de jaren constant te houden. Met andere woorden: het specifieke aroma van iedere boonsoort en iedere individuele oogst wordt weggebrand. Terwijl dat juist voor de betere smaak zorgt.
Filter: Lido E/Aeropress
Espresso: Niche Zero (was Macap MXA)/La Pavoni Stradivari
Functioneel: DeLonghi Magnifico S

Re: Aankoopadvies

3
In aanvulling op bovenstaande post, zou ik zeker ook de halfautomaten meenemen in je keuze.

500 euro is een mooi budget voor een tweedehands Rancilio Silvia of in jouw geval een Quickmill, hou je de helft over voor een goede molen.

Tegen de tijd dat je volautomaat dan gereduceerd is in waarde tot een paar tientjes, heb je nog steeds goede espresso/lungo en een set die zijn waarde nagenoeg heeft behouden.

Om nog niet eens over de smaakverschillen te beginnen..

Verstuurd vanaf mijn Crystal met Tapatalk