Alles wat een PID kan kan de pressostaat ook.Behalve temperatuur aangeven.Maar temperatuur van wat?Ik ga met PTI.Younes schreef: ma 09 jul 2018, 16:59Ok, duidelijk. Wederom hele duidelijke, maar wel ongenuanceerde uitleg. Ik zoek toch naar dat stukje uitleg. Het klinkt mij als een handige optie zoals een dodehoek melder of een bandenspanningmeter op de auto. Wel handig, maar niet noodzakelijk. Wat dat betreft kan ik voor mijzelf bepalen of ik 't wil hebben of niet. Tot op heden kan ik dat met die PID nog steeds niet. Zonder uitleg van het internet denk ik: Handig die PID, zeker gezien de discussie over zure koffie en de wetenschap dat, hoe kouder het water hoe zuurder de koffie. Dus je hebt met een PID in die zin controle over de smaak. Zouden wij, koffiepuristen, hier op kp.nl daarom niet allemaal een PID willen hebben? Puur vanwege de controle over de smaak?Pti schreef: ma 09 jul 2018, 16:08De klant is inderdaad dom, maar de fabrikant verkoopt meer machines als er een PID op zit, dus knutselen ze allemaal PID regelaars op machines die het niet nodig hebben.Younes schreef: ma 09 jul 2018, 15:31 waarom plaatst een gerespecteerd bedrijf als Rocket Espresso dan toch een PID in een HX? Niet omdat de klant dat wil. De klant is over het algemeen dom. Het is wel een ontwikkeling van de laatste tijd, maar met welk objectief argument kiest iemand alsnog voor een PID met een HX?
3 Graden meer of minder boiler temperatuur maakt echt geen zak uit op een HX machine, je zult altijd blijven flushen. PID op een HX is marketing, niks meer niks minder.
Trouwens, dus voor jou eerder een Appartemento dan een Giotto/Mozzafiato?
Ik heb een singleboiler en klooi wel eens wat met mijn presso.Je merkt dat gelijk in tempoeratuur van het water/groep.Of ik nu weet dat de koffie bij 91 graden te zuur wordt of bij 1.0 bar maakt me bar(