Wat ik overigens vergeten was te vermelden. Alvorens ik eraan ging klooien deed de pompdruk vreemd. Bij het aanzetten van de machine bouwde de druk op. Meestal naar de acht bar. Vervolgens zakte de druk naar enkele minuten naar zes bar om weer op te lopen naar acht. Dit bleef zich herhalen. Volgens mij deed hij dit niet toen we hem net gekocht hadden. Waar zou dit door kunnen komen?
Hoe bedoel je dat? Die 8 bar pompdruk bereik je als het goed is tijdens koffie zetten, dus als er weerstand is. Een shot maken kost even voor het gemak 30 seconden. Bij het stoppen van de extractie zakt de druk weer naar 0 bar. Wat bedoel je met "zakte de druk na enkele minuten na 6 bar"? Je laat de pomp toch niet minuten lang lopen hoop ik?
En die 8 of 6 bar is relatief en afhankelijk van de OPV afstelling (die kan de maximale pompdruk begrenzen) en de weerstand (koffie, dosering, maalgraad etc.).
De boilerdruk bepaalt indirect te temperatuur van je koffie en direct de stoomdruk. 1.5 bar is erg heet! Dan zul je een flinke cooling flush nodig hebben. 1.0-1.2 bar lijkt me een beter vertrekpunt. Een en ander wel afhankelijk van de betrouwbaarheid van de meter en de meting (kalk).
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs