Re: Inkoopactie: Glowbeans - The Gabi Master B

83
Pti schreef: do 21 feb 2019, 12:59 Langere droog & maillard met kortere finish op zeer lage RoR na FC.
Ik geef een lichte gasdip voor FC(12%), pak daarna m'n afwerkvlam (20%) en ga dan op de rem dmv max fan.

1,30 - 2,00 min ontwikkeling aanhouden, 10 tot 20% dev.
Het is een wat droge boon en dan kan het aandacht vergen om FC te horen aankomen maar gelukkig is het aan de sprong in de temp te zien en daarna ook duidelijk te horen (en aan de rook/dam in de uitlaat te zien) dat de fase van ontwikkeling is aangebroken. Ik ben uitgegaan van de ontwikkeltijd van mooie Ethiopische boontjes van bijna gelijke vochtigheid en het resultaat is een erg lekker ruikende boon, met Tonino #96 vrijwel 'spot on' op wat ik als mikpunt heb voor mijn espresso & espressoklanten.

Heel benieuwd naar de eerste shot, binnenkort.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

85
Capulus schreef:
@3aan schreef:Lijkt wel met een Zweeds koffiemartelwerktuig gemalen?

Ik kon het ook niet laten. 16 gram (250 gram en 94 graden). Doorlooptijd 2.50 (Kinu stand 3,7).
40 gram boom, daarna tot 200 gram gabi in de volle breedte, laatste 50 gram alleen center van de gabi.

Resultaat: zoete zachte smaak. Geen zuur en geen bitter. Beetje vlak maar al lekker te drinken. Smaak moet, zoals verwacht, nog wel veel ontwikkelen voor een complexere smaak. Volgende keer iets fijner malen denk ik.[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201902 ... 22b40f.jpg[/IMG]
Leuk he die kinderdingetjes.
Afbeelding
[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201902 ... 48138a.jpg[/IMG]
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

86
De afgelopen twee dagen de Geisha aangebroken, omdat ik nu wel eens echte filterkoffie wilde proeven. Samen met de Gabi geeft het echt een heerlijk resultaat!

Afbeelding

Wat betreft het niet doorlopen van alle gaatjes van de gabi, het lijkt niet alleen met schoonmaken te maken te hebben. Ik merk dat ik de Gabi soms even een paar tikjes op het filter moet geven om alle gaatjes mee te laten doen.

Ik ben een gelukkig mens :)

87

Pti schreef: Ik heb de ontwikkeling van de geisha na first crack iets langer door laten lopen met een hele lage RoR, meer als een omniroast. Ik dacht dat een pond voor filter best veel is en de koffie heeft voldoende zuurte van zichzelf.
Door de chocolade & body iets te accentueren kun je met deze branding, als je het leuk vindt, ook zeker nog spelen op de espressomachine!
Nog even terugkomen op de Geisha. Bedankt Arnoud voor de extra moeite om deze boon bij de Gabi te leveren!
Afbeelding

Ik heb de geisha vandaag aan de tand gevoeld. Later dan gepland door ziekte maar...nog steeds lekker en dat is goed. Ik heb de sweetspot wel gevonden denk ik. Hij is in ieder geval zoet en ik proef groene thee/jasmijn achtige smaken. De gabi heb ik niet gebruikt trouwens.

Hier nog een paar foto's van vanavond :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!