Re: brew ratio's

13
cremalover schreef:Hier is best vaak gedonder/.
Als we nu eens afspreken om alle topicstarters gelijk een ban te geven besparen we ons veel ergernis en blijft dit forum helder en vooral vriendelijk. :(
(ik snap dat jij een grapje maakte, maar ik ga er in het algemeen toch op in, niet zozeer naar jouw toe, maar naar de hele groep)

Of we spreken af, dat elk onvriendelijk bericht door een regular afgestraft wordt door een ban....houd je het forum lekker afwisselend qua mensen, beetje vers bloed enzo.

Het verbaasd mij namelijk bijzonder hoe negatief mensen hier op nieuwelingen springen. Je kàn het bijna niet goed doen als nieuweling die post op het forum.

Als je binnenkomt en je goed inleest en doorhebt dat je een maler nodig hebt en je registreert om een TKG te doen hier, dan wordt je afgebrand als "het is hier geen marktplaats, je komt hier niet alleen om dingen te kopen of verkopen". Als je vraagt wat je nodig hebt, dan wordt je doorgestuurd naar het beginnerstopic en de uitgebreide info daar.

Eigenlijk kan je op dit forum het beste eerst alles lezen (3 maanden verder), om dan op eigen houtje een espresso en maler machine te kopen. Weken te oefenen en te proberen, net zo lang totdat het lukt. Om je dan hier te registreren, te bedanken voor de info en een foto te tonen van je tigerstriping espressoshot.

Ik zit op meer fora, maar ik ken eigenlijk geen enkel forum waar zo zuur op mensen gereageerd wordt als hier. En eigenlijk zijn het maar een handje vol mensen hier die zuur reageren en vinden dat beginners maar moeten luisteren en amen moeten zeggen, maar die zetten wel de toon af en toe op het hele forum.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

14
Ik reageer meestal niet op de beginnersvragen.Of ik moet een goeie bui hebben. :mrgreen:
Maar ik vind dat iedereen op een forum beginnersvragen voor de duizendste keer mag stellen.Daarvoor is dit een vraag en antwoordforum en niet een manifest mbt tot het brouwen van koffie.
Er is altijd wel een gek :mrgreen: te vinden die voor de tigste keer wil vertellen dat horecamalers beter zijn dan micromalers en HX machines flush-skills vereisen.

15
Even de boel afstoffen hier.. On-topic dus maar weer even:

Al bijna drie jaar prima tevreden met de espresso´s die ik uit de Expobar tover, (twee)wekelijks een andere boon/origine in de Eureka, alles weer fine-tunen etc etc. Veel op gevoel, zicht en smaak, in die volgorde. Heeft mijn voorkeur ook! Brew-ratio´s tja... het zal wel, dacht ik tot voor kort, en nog steeds wel een beetje. Hoevéél wil je meten en weten, als je ook kunt proeven en snoeven :lol: ?!

Toch ben ik door een topic elders nieuwsgierig geworden, het bekende Excel-schemaatje keurig uitgeprint, gelamineerd en ´in de machinekamer´ erbij gelegd. Schuin oog erop, maar niet echt ter hand genomen. Enerzijds teveel gehannes, van al dat meten en weten zou je bijkans nog vergeten te genieten, is mijn (onterechte?) angst van het brouwsel zelf. Anderzijds, en da´s wat moeilijk toegeven, begrijp ik er grotendeels toch weinig kaas van...

Want: zojuist met een in Mexico (medio december) geroosterde boon een dubbele espresso gezet, 16 gram nogal fijngemalen (op het klonterige af!) koffie, 35 grammen uit via portafilter dubbele uitloop gaf 40 ml incl crema. Smaakte prima, zag er mooi uit, klopt qua schema, alles goed en wel etc. bla die bla
MAAR de doorlooptijd was MAAR 12 lousy seconden :o :?: :?:

Normaliter zou ik wat meer koffie doseren (18-20 gram), er zeker wel 60 ml uithalen, in 23 tot 27 seconden, soms 30 of iets langer en die er ook mooi uitziet en goed smaakt. Wellicht ánders smaakt, maar daar gaat het bij brew ratio niet om? En ook weer wel, want als die niet goed kan de smaak ook prut zijn. In het schema loop ik dan wel weer redelijk pas met een ´high´ dosering, op het ´triple´ af, volume klopt dan ook wel, grammen uit weet ik niet, maar de tijd is dus dik 2 à 2,5 keer langer..

Of zoek of denk ik teveel over deze vermaledijde ;) BR? En/of moet je het tijdsconcept er helemaal van los laten (want opvallend genoeg wordt daar in het schema geen bandbreedte voor aangegeven i.t.t. grammen, oz, ml´s en percentages)??

Ik zie door de ratio´s de brew niet meer :roll:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

16
Ja, het is een complex geheel, waar volgens mijn nog niet "1 Grote Waarheid" bestaat. Doet er uiteindelijk ook niet zo veel toe, want als je het lekker vindt: niets mis mee, toch? Zelfs een Mexico van 7 weken oud in 15 seconden gezet, kan kennelijk lekker zijn.

Maar inderdaad vind ik mijzelf ook wel eens terug (of juist niet) zoekende tussen al die verschillende waarden. Als tijdseenheid wordt volgens mij over het algemeen ALTIJD rond de 25-30 seconden aangehouden.
Maar voor een ristretto kan je, alweer volgens mij, ook wel eens iets langer aanhouden. Ik heb verrukkelijke ristretti gehad die 45 seconden nodig hadden voor die 70% BR.

Gelukkig maar: blijft er nog wat te lullen op een koffieforum! ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder