Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

124
Oene Zwittink schreef: ma 17 jan 2022, 14:55 Frans: begrijp ik uit je topic op deze site over de Londinium dat een hogere pre-infusiedruk een veel beter resultaat kan geven bij Ethiopische bonen?
Op een zetgroep als die van de Londinium zorgt een hogere pre-infusie druk tegelijk voor een hogere zet-druk en hogere extractie-tempo in de puck. Heb je relatief lichte, in de branding minder goed ontwikkelde bonen, dan kun je dat door middel van die druk/temp compenseren. In een extreem voorbeeld kun je zeer licht gebrande boontjes, door naar 6 bar pre-infusie te gaan, laten smaken als gewoon lekker medium gebrande bonen met goeie body ipv dat dunne zurige van hip geboonte.

Met de Pavoni kun je dat denk ik niet nabootsen. Stel je doet een langduriger pre-infusie, dan koelt het zetgroepje intussen sterk af.
Oene Zwittink schreef: ma 17 jan 2022, 14:55 Goed idee dat spiegeltje en - als ik het goed zie - dat weegschaaltje met timer. Waar koop ik dat weegschaaltje?
Spiegeltje komt van Bobbee maar is magnetisch wat bevestiging betreft en 'plakt' dus niet aan je Pavoni denk ik.

Weegschaaltjes heb ik van Acaia:

https://acaia.co/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

127
Nou mensen, ik begin nu toch echt aan de LaPav te twijfelen... Vanochtend een goed bakje gezet 14 gr gemalen koffie, een prachtige 30 gr espresso. Mooi op druk 8-9 bar, groepstemperatuur rond 80 graden, pre-infusie 10 seconden, extractie tijd 30 seconden. Ben ik zo blij dat ik direct een tweede bakje maak. Alles exact hetzelfde: de bonen, groep temperatuur, pre-infusie duur, wijze van tamperen, etc. Druk ik het water er met een druk van 3-4 bar zo doorheen, resultaat: veel te zuur en maar 13 gram espresso. En de puk kletsnat. Ben niet aan de maler geweest, de maalgraad ziet er ook niet anders uit. Ik sta voor een raadsel. Heeft een van jullie een idee hoe dit kan?
Ik vind het niet erg een machine te moeten leren kennen en om bij andere bonen weer eea in te moeten stellen. Maar na ca twee maanden experimenteren, nader ik het eind van mijn geduld. Ik moet wel erbij zeggen dat ik spastisch ben aan mijn benen en dat ook de fijne motoriek van mijn handen niet 100% is, het zou kunnen dat ik toch de ene keer anders druk dan de andere keer, hoewel ik dat niet merk... Misschien toch maar naar een halfautomaat met rotatiepomp? ....
op ontdekkingsreis in de filterkoffie

128
Ik kan je inhoudelijk nog geen tips geven helaas. Maar ik heb bij mijzelf ontdekt dat ik niet van zuur in espresso houd. Sommige bonen en branding hebben dat meer dan andere. Gegeven moment ben ik gaan kijken naar bonen zonder zuur. Groot voorbeeld daarin is de Malabar. Die is qua smaak wel wat uitgesproken. Maar er zijn ook andere bonen of meer donker gebrand die weinig zuur hebben. Probeer het anders daar eens mee. Want mijn ervaring is dat wanneer je niet van zuur houdt het bij mij dan toch teveel bleef. Wat ik ook deed.