Re: COVID-19 & de koffiewereld

1281
bobbee schreef: do 18 nov 2021, 23:40Nou me dunkt, er is binnen een jaar een goedwerkend vaccin gemaakt zonder lange termijn effecten zonder plan! Oh nee, toch niet...
Nu doe je het voorkomen alsof kabinet met een parlement van elkaar bestrijdende partijen een vaccin heeft ontwikkeld...

Nee dat is in diverse farmaceutische organisaties gedaan, en die werken niet met premiers en partijen en gele hesjes, die wérken.

Knappe koppen met de blik vooruit die weten wat ze doen, en waarvoor ze het doen, voor ons aller gezondheid! Want die staat voorop, zodra de winst in veiligheid is gebracht.

Allemaal gewone mensen zoals jij en ik ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1288
Ik denk dat we ons op dit forum beter kunnen beperken dat dat wat ons verbindt. Er zijn al genoeg spanningen in de samenleving. Covid werkt in die zin als een splijtzwam die de boel nog meer op scherp zet.

Ik maak me meer zorgen om toenemende spanningen in de samenleving door Covid dan om de lange termijn effecten van vaccinatie. En trouwens ook om de lange termijn effecten van Covid zelf. En al helemaal om mutaties die elders in de wereld ontstaan omdat wij onszelf voorrang geven. Dat is een terugkerend thema.

Over het antwoord op de vraag of vaccinatie ons NU helpt bestaat geen twijfel. Is het veilig? Er is geen nieuw geneesmiddel of vaccin dat zo goed onderzocht is, zelfs bij zwangeren. Dat een vaccin na enige tijd iets minder effectief wordt is logsich. Dat is met natuurlijke immuniteit en veel andere vaccins niet anders. Lange termijn effecten kennen we logischerwijs nog niet maar zijn niet echt te verwachten als je het mij vraagt. Of je het mRNA nu via een besmetting of vaccinatie oploopt maakt voor ons lichaam niet uit. Het gaat om de respons van ons immuunsysteem. De kans op ontsporen daarvan is na een infectie veel groter dan na vaccinatie. Maar goed, niemand kan in de toekomst kijken.

Of vaccinatie het ultieme lange termijn antwood is is een hele andere vraag. Zoals Bobbee terecht zegt hangt alles met alles samen. We zullen dus veel meer moeten doen dan vaccineren. Covid is in die zin meer een symptoom van ongezond gedrag op individueel en collectief niveau in vele opzichten. Maar daarmee ook een kans om ons gedrag bij te sturen. Net als klimaatproblemen dat ook zijn. Maar in crisistijd kun je niet wachten op (broodnodige) radicale veranderingen in onze manier van leven in relatie tot de ander en onze kostbare planeet.

Dus wat doen we op de korte termijn? Is vaccinatiedrang of -dwang acceptabel? Is het fair dat een kleine groep ongevaccineerden ziekenhuiscapaciteit bezet houdt en daarmee (onbedoeld) andere patienten zorg onthoudt? Mag je zorg weigeren? Is het te billijken om alleen de groep ongevaccinneerden in quarantaine te plaatsen omdat anders de hele samenleving weer op slot moet? Allemaal moeilijke vragen waar geen makkelijke laat staan eenduidige antwoorden op zijn. Alles hangt af van het perspectief dat we kunnen en willen innenmen. Helaas zijn er ook niet altijd oplossingen die met iedereen evenveel rekening houden. Covid maakt pijnlijk duidelijk dat er een spanningsveld is tussen indivuduele wensen, rechten en behoeften en collectieve belangen. Een samenleving bestaat bij de gratie van samen leven. Dat betekent rechten en plichten. Vrijheid en noodzaak tot aanpassing. Soms is er een schijnbare tegenstelling tussen het collectief en individu. Misschien leert een en ander ons dat die tegenstelling uiteindelijk een illusie is. Voor nu is het vooral zaak om de boel bij elkaar te houden en te accepteren dat er geen makkelijke uitweg is. Laten we dus geduld hebben, in gesprek blijven, elkaar niet gek maken, niet om de hete brei heen draaien en moeilijke keuzes niet op de lange termijn schuiven. En dat alles in de wetenschap dat niemand de waarheid in pacht heeft of het geheel kan overzien. Zijn we daartoe bereid?

Makkelijk gaat het niet worden. Ik wens ons daarom allemaal veel succes en sterkte toe. En ik vertrouw op het goede in de mens en de veerkracht van de mensheid.

Proost.
Laatst gewijzigd door bvds op vr 19 nov 2021, 13:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

1290
Het is zoals het is. :mrgreen:
10 jaar Rutte en dit is wat men krijgt. Bezuinigen en schaalvergroten om een en ander economischer te maken. Verzorgingsstaat teruggebracht tot het minimum( lees ic bedden).
De kiezer kiest neoliberaal en Rutten doet waarvoor hij gekozen is. Marktwerking is King. Accepteren en niet zeiken. Elke 4 jaar mag men naar de stembus en zijn ongenoegen uiten.Niet ideaal maar iets beters zie ik nog niet.