Re: 1e probeerseltje

31
Hoenen schreef:Is dat verlengstuk (blikje) nog gelukt?
Ik moet er nog mee bezig, ben eerst aan het proefbranden en als ik een bruikbaar recept heb wil ik meer gaan branden en dan is dat blikje onmisbaar, want er liggen nu veel bonen op de vloer van mijn schuur, en da's zonde.

32
Ik heb vandaag een blikje passend geknipt en dat gaat een stuk beter.
Ik heb nu 120 gram gebrand, dat schiet heel wat meer op, en tevens lijken (zoals je eerder zei) de bonen nu ook heter te worden en daardoor mooier te "branden".

Ik heb nu een lading van 120 gram Brasil bonen 14 minuten gebrand, en ze zijn donkerder geworden als de lading van 60 gram die ik eergisteren in 15 minuten heb gebrand.

Afbeelding

http://home.concepts.nl/~di14808/Brasil_60gr_120gr.jpg

33
Opvallend hoeveel verschil dat maakt! Voor zover ik er wat van kan zeggen zou ik de boontjes ook niet donkerder branden, dit ziet er volgens mij als een flinke FC+ uit, en voor Brasil is dat is dat al aan de donkere kant.

Heb je die andere boontjes al geproefd?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

35
Spironski schreef:Opvallend hoeveel verschil dat maakt! Voor zover ik er wat van kan zeggen zou ik de boontjes ook niet donkerder branden, dit ziet er volgens mij als een flinke FC+ uit, en voor Brasil is dat is dat al aan de donkere kant.

Heb je die andere boontjes al geproefd?
Ik ga zo meteen de Brasil proeven van 2 mei die ik 15 minuten heb gebrand.
Deze dus:
Afbeelding

36
Nou.........., dat is in ieder geval de 1e kop die ik drink die echt naar koffie smaakt.

Hele dikke romige crema-laag....smaakt behoorlijk goed.
Een beetje scherp nog voor op de tong (hoe moet je in godsnaam wat je proeft omzetten in woorden, bijna onmogelijk).
Nog niet de smaak waar ik op naar zoek ben natuurlijk, maar prima te drinken.
Ik denk/hoop dat die lading Brasil bonen van gisteren, nog een wat vollere smaak geeft.
Die lading die ik gisteren gebrand heb (120 gram 14 minuten) lijkt ook qua uiterlijk behoorlijk op de bonen die ik uit de winkel heb, dus ook daarom hoop ik dat die wat beter gebrand zijn en daarom nog wat beter/voller smaken.

Ik heb trouwens nog een kilo Brasil en 3 kilo Sumatra Mandheling besteld bij ongebrand.nl, weg gaan stug door :P

39
daantje25 schreef:Scherp blijft staan.

Nu, 3 bakjes verder kan ik de koffie voelen tot in mijn maag en overal waar het langs is gekomen. :?
Een Brasil die scherp is......, vraag me af wat daar verkeerd is gegaan.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

40
Spironski schreef:
daantje25 schreef:Scherp blijft staan.

Nu, 3 bakjes verder kan ik de koffie voelen tot in mijn maag en overal waar het langs is gekomen. :?
Een Brasil die scherp is......, vraag me af wat daar verkeerd is gegaan.
Was het wel Brasil ??
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.