1e probeerseltje

1
Ik heb een nogal professionele koffiebrander aangeschaft :roll: , nmlk. een Princess popcorn-machine.
Bij Ongebrand.nl koffiebonen besteld en de stoute schoenen aangetrokken.
Uiteraard op internet allerlei filmpjes bekeken en teksten gelezen en dat een beetje als leidraad genomen.

De 1e bonen die ik heb gebrand zijn de "Brazil Bourbon Arabica - Semi Washed Yellow Bourbon".
Ik heb het eerst geprobeerd op 5 min., 5,5 min., en 6 min., maar dat leek mij echt te kort.

Hier het resultaat op 7 min. met 60 gram in de popper.

Afbeelding

Hier het resultaat op 9 min. met 60 gram in de popper.

Afbeelding

Lijkt dit er een beetje op?
Of is dat zo niet te zeggen?

Met die 1e en 2e crack ben ik maar helemaal opgehouden om dat te proberen te horen, want dat popcorn machientje maakt ongeveer evenveel lawaai als een föhn.

Jammer dat je een paar dagen moet wachten voor een goed resultaat, anders was het een stuk makkelijker in te schatten allemaal.
Graag wat tips van de meer ervaren branders onder ons.

Re: 1e probeerseltje

2
Oh ja, ik heb de bonen allemaal af laten koelen op een koele ijzeren ovenplaat in de buitenlucht, en daarna in een blikje van Illy gedaan.

Zijn deze blikjes goed om de bonen in te bewaren?
Er zit aan de onderkant van elk blikje een gaatje met een stickertje erop.
Als ik het goed heb is dat een 1 richting ventiel?
Of is het beter zo'n soort wekfles-achtige luchtdichte pot te kopen?
En wanneer mag de deksel erop, na een uur of 4 had ik gelezen?

3
Ik heb een tijdje zo gebrand;

Afbeelding

Ik brandde 120gr per keer, en deed er een opengesneden blik op waarvan 1 kant in flapjes is gesneden zodat het de popper in pastte. hierdoor kan je er meer in doen en springen de bonen er niet uit. Ik merkte dat het zelfs sneller ging met meer bonen (omdat de hete lucht minder snel kan ontsnappen). Zolang de bonen nog steeds een springende beweging maken zit je goed, als het stopt met springen moet je minderen met gewicht.

Wmb. mag je je bonen wat langer branden, is nog erg medium.

7
Ha ha, kon je het toch niet laten? :D

Tijden vind ik moeilijk te vergelijken. In mijn Gene droog ik eerst de bonen 4 minuten op 150C, pas daarna gaat de temp omhoog. In totaal kan ik dan zomaar op 18 minuten uitkomen. Maar een Popcorn brander gaat nu eenmaal sneller, dat is bekend.

Ik vind dat na 9 minuten al wel wat verbrandings sporen zijn te zien (die donkere plekjes). Die 7 minuten branding lijkt mij iets beter, hoewel behoorlijk licht. Maar Brasil brand je meestal ook minder ver, liefst nog voor FC+ stoppen, City+ is niet ongewoon. Daarbij zijn die Brasil bonen ook nog eens vrij zacht waardoor je ze sneller verbrand.
Probeer volgende keer dus eens iets er tussen. En na 2 dagen kan je echt wel die bonen gebruiken hoor. Ze zijn dan nog niet optimaal, maar zeker drinkbaar.

Ik denk dat die Illyblikjes uitstekend zijn te gebruiken, heb ik ook een tijdje gedaan. Volgens mij houd Sweetmarias inderdaad 4 uur ontgassen aan, maar als je blikjes een 1-wegventiel hebben maakt het niet uit, het gas kan dan toch wel weg.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Ja, het was toch aan het kriebelen....

Deze bonen hebben dus een kortere brandtijd nodig als andere bonen, dat had ik dus beter op moeten zoeken van tevoren. :?

Ik heb ook nog een zak Ethiopia-Yrgacheffe Grade 2 en een zak Kenya-AA.
Moeten die wel gewoon een stuk donkerder?
Zoals die donkere bonen op het schoteltje hierboven?

Ik ga vrijdagavond eens kijken wat de smaak is van de 1e portie zelf gebrande bonen, ben heel benieuwd.

9
Hoezo extremen? Die Yrgacheffe is zo ongeveer de hardste boon die er is. Die moet niet per sé donkerder, maar wel heter en langer gebrand dan die Brasil.
De Kenia staat bekend om z'n rinzigheid, naarmate je langer brand zal die dat verliezen, maar te kort en je hebt een zure boon.

Lastig dat je de kraks niet kan horen. Dan moet je dus op rook en uiterlijk letten. Er komt in het hele proces een moment dat de bonen in volume uitzetten, dan moet je opletten omdat ze bijna klaar zijn, misschien nog maar een minuutje. Vaak ook krijg je meer rook, vlak voordat ze klaar zijn, maar soms ook helemaal niet. Als de boontjes van mat naar half mat veranderen is het moment er wel om ze d'r uit te halen.

Vind het moeilijk om wat over kleur te zeggen, want wie zegt dat het op mijn monitor er net zo uitziet als bij jou? Kleuren zijn nogal onbetrouwbaar op een computerscherm, is mijn ervaring. En het is niet zozeer dat ik de boontjes er te donker vind uitzien, ze zijn juist vrij licht, maar op dat laatste plaatje meen ik al "charring" te zien: verbrande plekjes, en die wil je voorkomen. Het zou kunnen dat de temperatuur te hoog was, heb je ook nog iets van een temperatuur regeling op die popper?

Ik neem aan dat je deze wel kent?: http://www.sweetmarias.com/instructions.php#nutshell

Ik vind trouwens de Sumatra Mandheling van Ongebrand een juweeltje: vol, zacht, een chocolade-bommetje.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

10
Ik ken die link van sweetmaria's, toch bedankt daarvoor.

Ik ben nu de Kenya AA aan het branden en daar hoor ik wel de 1st crack, na zo'n 6 minuten.
Ik kan het ding niet instellen op temp.
De Kenya nu aan het branden op 7:30, 8:30 en 9:30 min.

Ik zal er zo foto's van maken, van die 3 naast elkaar, dat is nog enigzins te vergelijken.

Zelf heb ik (als amateurfotograaf) een gekalibreerd IPS scherm, daar zijn de kleuren behoorlijk natuurgetrouw, maar als je met een gemiddeld scherm zit of een laptopje, dan kun je er i.d.d. helemaal niet vanuit gaan.
Tevens heb ik in Photoshop de witbalans gecorrigeerd op het witte papier, dus de kleur van de foto zelf is wel behoorlijk accuraat.