Re: knutselbob stelde zich voor...

31
K30 is een ideale maler maar hou er rekening mee dat je een retentie hebt van 8 gram. Elke bak dus de helft oud maalsel. Dit vond ik er toch een groot nadeel aan en is de reden waarom ik de mijne verkocht heb. Voor de rest is hij echt perfect.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

33
Ja het is die van marktplaats. Ding is eigenlijk net ingelopen. Is net 55 kg doorheen gegaan.
Ik ben er erg bij mee. En zo'n koop gooi ik er niet even tussendoor.
Gaat gewoon van mijn nieuw te bouwen keuken budget af.
En die retentie daar bedoel je mee wat in het mondje blijft zitten, ja dat heb ik gezien.
En als dat dan een nadeel zou zijn in de rekensom die wordt voorgelegd, daar maak ik dan een hefboomwerking van.
Ik wil namelijk ook zelf gaan branden, omdat het mij erg leuk lijkt. Doe ik gewoon achter in de tuin of net als gamgra destijds in de kas. En als de buren het als een positief fijne lucht ervaren verkoop ik ze gewoon wat koffie.
En wat je met het branden uitspaart heft de retentie weer op!

34
Branden is inderdaad erg leuk om te doen en beter dan elke keer uitrekenen met bestellen en bezorging. Je bespaart toch al snel 30-40% op de bonen, zeker als je de verzendkosten mee gaat rekenen. Bestel zelf altijd 10-15 kilo per keer, dan krijg je nog eens korting ook.

Veel plezier met de K30. Afgezien van de retentie is het echt een perfecte maler. Nu even een mazzer mini te leen, maar als je eenmaal gewend bent om 16gr in iets meer dan 4 seconde te malen dan is dat wel weer wennen. Zeker als je voor meerdere mensen koffie moet zetten is de K30 geniaal. En het maalsel is echt van hele goede kwaliteit.

Wat mij wel op was gevallen en ben benieuwd of je dat ook gaat merken is dat fruitige bonen erg in smaak worden gedempt met de K30.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

35
Daarom vind ik die retentie dus niet erg. Bij die superjolly ging er ook van alles naast. Straks het voordeel van de inkoop en de besparing op de verzendkosten. Het blijft toch elke keer een puzzel om net goed uit te komen. Ik heb wel altijd een zak supermarktbonen als reserve voor als er te veel visite is geweest.
Ik ben ook een voorstander van groter inkopen, vandaar dus mijn keus, mede geboren uit het forum lezen, voor het zelf branden.

Ik vind het wel bijzonder dat bij jou de K30 weg is. Zal een hele gewenning worden om het met de hand te doen. Ik zie in je onderschrift dat je een pre-order HG-One hebt besteld. Dan kost zo'n ding daar toch maar 250 dollar ipv 840.

En ik weet niet of ik die smaakbeleving ga proeven. Ben niet zo hoog ontwikkeld.

Oja en 4 sec 16gr. is nog niet gelukt. 4 sec. 11 gr. en dan vind ik het maalsel grof worden.

36
Midas schreef:8 gram.... das veel! dat is al snel 0,176 cent.
X7 bakkies per dag is 1,232 x 365 dagen is 449,68 per jaar.....
Maar dat is voor knutselbob geen probleem neem ik aan.
Als het gaat om 0,176 cent, dan is het inderdaad 449,68 per jaar, maar ook in centen en niet in euro's. €4,50 dus.
(of ga ik de mist in? 0,176*7*365...)

Het is denk ik 0,176 euro?

37
Die berekening van Midas zit wel goed, maar om iets uit een geheel tillen, vind ik altijd een rare beeldvorming.
Het gaat om het totaalplaatje en hoe je daar komt kan op meerdere manieren.

Ik moet op zoek naar een nieuwe goede 0.1 gr nauwkeurige weegschaal.
Heb verschil gemeten tussen mijn digitale keuken weegschaal en mijn pocket weger.
Meerdere producten geprobeert en steeds verschil.
Nav de opmerking van erik82 4 sec. 16gr.

Moet ik daarna dus ook weer opnieuw beginnen met mijn andere instellingen.

Ik zoek nu een betere weegschaal. eentje met een ijkgewichtje.

38
knutselbob schreef:Daarom vind ik die retentie dus niet erg. Bij die superjolly ging er ook van alles naast. Straks het voordeel van de inkoop en de besparing op de verzendkosten. Het blijft toch elke keer een puzzel om net goed uit te komen. Ik heb wel altijd een zak supermarktbonen als reserve voor als er te veel visite is geweest.
Ik ben ook een voorstander van groter inkopen, vandaar dus mijn keus, mede geboren uit het forum lezen, voor het zelf branden.

Ik vind het wel bijzonder dat bij jou de K30 weg is. Zal een hele gewenning worden om het met de hand te doen. Ik zie in je onderschrift dat je een pre-order HG-One hebt besteld. Dan kost zo'n ding daar toch maar 250 dollar ipv 840.

En ik weet niet of ik die smaakbeleving ga proeven. Ben niet zo hoog ontwikkeld.

Oja en 4 sec 16gr. is nog niet gelukt. 4 sec. 11 gr. en dan vind ik het maalsel grof worden.
Maar je vult je portafilter ook met 50% oude rommel.Is toch nietwat je wil? Branden voor optimale versheid en dan koffie zetten met voor 50% geoxideerde troep? :o