knutselbob stelde zich voor...

1
Afgesplitst van "Knutselbob stelt zich voor".
Een probleem is wellicht dat de 'elite' niet in andermans portemonnee kan kijken, laat staan naar factoren als thuissituatie waardoor sommige adviezen onbruikbaar kunnen zijn.
Je zal staan te kijken van wat je met een zeer beperkt budget kan kopen! Bijvoorbeeld een Mazzer Major voor €75 ?. En zo'n maler neemt dan niet meer oppervlak in beslag dan 20x30 cm.
De WAF is inderdaad wel iets wat danig in de weg kan staan... verschilt per "geval".
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: knutselbob stelt zich voor

2
@tieske,

Adviezen zijn niet onbruikbaar, maar niet altijd toepasbaar.

Ik neem jou mee naar zandvoort en we gaan racen met jouw budget in een fiat panda of iets dergelijks. Jij ziet als top rondetijd onder de minuut op het bord staan en zegt dat wil ik ook.
Dat kan maar, maar ik zou eerst maar eens rondjes gaan rijden en kijken hoever je komt.
In noem maar wat als eerste tijd rond de 8 minuten. Das nog een hel eind er vanaf he?
Na heel lang oefenen en afstellen en constant ideale lijnen rijden en geen progressie meer
een tijd van noem maar wat 5 minuten. Das dan jouw onderste uit de 'koffiekan'!

Ik koop op internet zo tussen de 100 en 200 een goede maler en espressomachinetje, waarmee je jouw rondjes kan rijden en daar is niets mis mee. Kan zellfs met bonen van de supermarkt. Maar wel hoe verser hoe beter. Met verschraalde bezine of een verstopt luchtfilter kom je ook niet ver.

4
Spironski schreef:
Een probleem is wellicht dat de 'elite' niet in andermans portemonnee kan kijken, laat staan naar factoren als thuissituatie waardoor sommige adviezen onbruikbaar kunnen zijn.
Je zal staan te kijken van wat je met een zeer beperkt budget kan kopen! Bijvoorbeeld een Mazzer Major voor €75 ?. En zo'n maler neemt dan niet meer oppervlak in beslag dan 20x30 cm.
De WAF is inderdaad wel iets wat danig in de weg kan staan... verschilt per "geval".
Via Marktplaats dan neem ik aan? En is het dan niet meer een gelukstreffer?
Ascaso Basic, Kyocera CM-45, Melitta Plastic Filter, Solis Scala

6
Ik vond het 4 jaar geleden ook al een gelukstreffer (alhoewel...: ESW had een hele palet vol), maar je kan soms van die gelukjes hebben.
Het was slechts een illustratie van wat mogelijk is, en dat je dus echt niet rijk hoeft te zijn om goede apparatuur te kopen. Het geeft aan dat je met wat kennis, geduld èn geluk een eind kan komen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Mee eens. Maar die koop zie ik niet meer voorbij komen.
Die Major laatst van 250, gister een K8 voor 200. Een Super Jolly voor 250
das tegenwoordig de standaard. Mede door de vraag door dit forum.
En als je dan kijkt wat je voor dat bedrag nieuw kan kopen dan weet ik mijn voorkeur wel.

9
Eergister nog voor weinig een mazzer mini doser meegenomen.
Wij hebben hier altijd gemiddeld koffie gezet. Was nooit een item qua smaak.
Ik wist al een tijd dat er meer te halen was en zijn daar dan ook mee begonnen.
Die Super Jolly mag zich nu gaan bewijzen als ook mijn ander variabelen constant worden.
Ik wil die kleine gebruiken om te kijken of ik verschil ga merken.
Dan weet ik of ik progressie maak.
Ik heb geen praktijkles. Moet het doen met forum een paar boeken en filmpjes op het net.

10
Zijn toch niet van die rare prijzen.
De grote bakken gaan van 80 tot 150 euro. De unieker k8, major en nog wat van die dingen zitten daar weer net boven, dus van 200-350. De kleinere/nieuwere modellen zijn net wat populairder waardoor je een Mazzer mini of ascaso ook binnen 2 dagen voor 150,- hebt verkocht.