Dan hebben we het over hetzelfde.
Dat is wat in het mondje blijft zitten en die gooi ik met een single dosing gewoon weg.
Daar ging het ook om in de reken discussie.
Ik vind het niet erg. Goed voor de composthoop.
Re: knutselbob stelde zich voor...
42Dus een shot drinken een shot weggooien?Als dat van die 8 gram echt klopt is die K30 volstrekt ondeugdelijk voor thuisgebruik in mijn ogen.
43Zo had ik het niet bedacht.
Alleen de eerste ochtend maling weggooien.
Het komt eigenlijk omdat er koffie in het mondje achterblijft. Dat kan ik in mijn super jolly makkelijk wegkrijgen.
Ik kan een tooltje maken om dat bij de K30 ook te doen. Alleen moet ik dan weer de dosing in de gaten houden.
Meestal zijn horeca apparaten niet voor thuis bedoeld, maar er is wel mee te werken.
Alleen de eerste ochtend maling weggooien.
Het komt eigenlijk omdat er koffie in het mondje achterblijft. Dat kan ik in mijn super jolly makkelijk wegkrijgen.
Ik kan een tooltje maken om dat bij de K30 ook te doen. Alleen moet ik dan weer de dosing in de gaten houden.
Meestal zijn horeca apparaten niet voor thuis bedoeld, maar er is wel mee te werken.
44Ben benieuwd naar de conclusie van 8 gram retentie.
Ik kom maar tot grofweg om en nabij (kan even niet nauwkeurig wegen) 3 gr.
Ik heb het mondje schoongemaakt en daar 1 gram in gemeten.
Toen de machine eerste keer leeg mondje 4 seconden laten lopen 12 gram. 2e keer laten lopen 15 gram.
3e keer laten lopen, weer 15 gram. Zeg het maar?
Ik kom maar tot grofweg om en nabij (kan even niet nauwkeurig wegen) 3 gr.
Ik heb het mondje schoongemaakt en daar 1 gram in gemeten.
Toen de machine eerste keer leeg mondje 4 seconden laten lopen 12 gram. 2e keer laten lopen 15 gram.
3e keer laten lopen, weer 15 gram. Zeg het maar?
45De 250 dollar is de aanbetaling. Ding is gewoon 850 dollar. Schijnt dat het bijna geen kracht kost om te malen en 15 gram in 10 seconde.knutselbob schreef:Ik vind het wel bijzonder dat bij jou de K30 weg is. Zal een hele gewenning worden om het met de hand te doen. Ik zie in je onderschrift dat je een pre-order HG-One hebt besteld. Dan kost zo'n ding daar toch maar 250 dollar ipv 840.
En ik weet niet of ik die smaakbeleving ga proeven. Ben niet zo hoog ontwikkeld.
Oja en 4 sec 16gr. is nog niet gelukt. 4 sec. 11 gr. en dan vind ik het maalsel grof worden.
Mahlkonig zegt over de schijven dat deze onder andere niet goed meer zijn als het 5 seconde of meer duurt om 15gr te malen. Zelf haalde ik altijd 16gr in rond de 4.2 seconde voor espresso en mijn machine vereist een behoorlijk fijne maling.
Uiteindelijk ben ik zelf tot de conclusie gekomen dat de K30 geniaal is maar voor die 3 espressos per dag thuis niet handig is en dan vooral door de retentie en dus complete overkill. Heb bij de retentie ook het gedeelte achter de buis bij de maalmond meegerekend en als je de bovenste burr carrier eraf haalt kom je nog een aantal gram tegen. Paar keer gemeten en was elke keer echt rond de 8 gram. Bij de HG One is de retentie hooguit 0.1 gram. Dan maakt het me niet uit dat ik 3 keer per dag 10 seconde langer aan het malen ben.
Zelf een tijdje de malingen nagewogen en kon wel 1.5 gram verschil inzitten op dezelfde boon met dezelfde tijd voor de timer. Dat vond ik ook wel jammer. Ook het metalen lipje boven de uitgang wil nog wel eens redelijk wat aan blijven hangen. Met uitkloppen van de puck lag er dan ineens 0.5 tot 1 gram koffie op het schaaltje.
Laatst gewijzigd door Erik82 op za 22 dec 2012, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
46Ik kom echt niet aan de 8 gram, ook bij die van jou kwam ik er niet aan, maar ja wat zijn woorden? 
Als ik een espresso drink en dat is zelden zet ik een driedubbele van 23 gram, dan wil ik een kick in die ass voelen ook!
Als ik een espresso drink en dat is zelden zet ik een driedubbele van 23 gram, dan wil ik een kick in die ass voelen ook!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
47Voor cappu's maakt het minder uit maar ik drink alleen dubbele espressos en maar 2 cappu's per week dus dan is retentie wel belangrijk. Toen ik de maler uit elkaar had gehaald een week nadat ik hem had gekocht haalde ik er ongeveer 30 gram uit. Die was blijkbaar al een hele tijd niet schoongemaakt.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
48Net nog eens de retentie van mijn Major gemeten. Dus met volle hopper en geen singledosing.Ik kom niet eens aan de 1 gram. Dat is maalkamer plus maalmond. Amazing.
49Dat is wel erg netjes. De super jolly had dit ook. Uiteindelijk vind ik daarom een doser ook beter voor thuisgebruik dan een doserless of GOD.cremalover schreef:Net nog eens de retentie van mijn Major gemeten. Dus met volle hopper en geen singledosing.Ik kom niet eens aan de 1 gram. Dat is maalkamer plus maalmond. Amazing.
50Verhaal is duidelijk.
Er is wat verschil in opvatting en voor mij niet hinderlijk genoeg om me er aan te storen.
De binnenafwerking is wat slordig, waardoor de machine wat naar binnen morst, maar als het verder geen koelingsproblemen geeft maak ik daar een kleine modificatie voor in de vorm van een harmonicarubber of ander soort mantel tussen het uitwerpmondje en uitlaat.
Er is wat verschil in opvatting en voor mij niet hinderlijk genoeg om me er aan te storen.
De binnenafwerking is wat slordig, waardoor de machine wat naar binnen morst, maar als het verder geen koelingsproblemen geeft maak ik daar een kleine modificatie voor in de vorm van een harmonicarubber of ander soort mantel tussen het uitwerpmondje en uitlaat.