Re: HG One binnen

51
Dit komt inderdaad overeen met mijn bevindingen die weinig mensen wilden geloven. Er is een groot verschil tussen een maler die, in alle hoeken en gaten, al vol met oud maalsel zit en één die schoon is. Nou zal de waarheid op de helft zitten omdat bij de Mazzers de gleuven in de burr carriers vol komen te zitten en blijven. Daar heb je wel wat retentie maar niet zoveel als wanneer je ze helemaal schoon hebt gemaakt en ze zich weer moete vullen met maalsel. Verder blijft er bij de schoepen maalsel hangen en in de burr chamber zitten vaak ook wat plakken. Dit is gewoon oude koffie die er het volgende bakkie wel uitkomt. Naar mijn mening bestaat er geen elektrische maler die minder dan 3-4 gram retentie heeft.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

53
We hoeven hier geen HG-One bash draadje van te maken, ik geloof dat de meesten er wel over eens zijn dat het een mooi ontwerp is met grote voordelen (en wat nadelen).

Eén van die voordelen is dat de maler geen retentie heeft. Maar om dat te illustreren met Mazzers die vollopen lijkt me overbodig.
En voor de zuiverheid van de discussie: Crema en ik noemen de lage retentie van de Major. Je kan niet alle Mazzers op 1 hoop gooien.
Ik heb werkelijk bijna geen koffieresten in mijn maalkamer of rond de schoepen, ook niet na een jaar. Alleen in de chute blijft wat zitten. Hoe het met de andere Mazzers zit weet ik niet, ik heb daarmee geen ervaring. Ik geloof best dat die meer last hebben van retentie (en het is ook geen specifiek Mazzer-probleem, voor de nieuwelingen die dit lezen).

Nu weer terug naar de ervaringen met de HG-One?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

54
Nog een voordeel van de HG One is dat hij ook erg goed werkt voor slowcoffee. De 21 gram koffie van net was in nog geen 15 seconden gemalen. En ook weer zonder bonen te verspillen terug is te zetten op espresso en weer slow en weer espresso. Echt perfect. Mijn bonen gaan op dit moment minder hard dan met een elektrische maler omdat je niks verspilt. Er ligt ook vele malen minder maalsel op het aanrechtblad. Ben helemaal weg van dat ding en kan me geen betere maler bedenken voor thuisgebruik :D . Voor mij is dit een hele stap voorwaarts, zelfs ten opzichte van de K30 Vario.

Nu hij een kilo voor zijn kiezen heeft gehad is de distributie ook een stuk makkelijker geworden en de uitloop beter. De eerste paar bakkies was een complete ramp qua distributie en uitloop en vereiste veel stappen om goed te krijgen. Het hele nieuwe is blijkbaar van de schijven af maar voordat ze echt zijn ingelopen moet ik er nog wel een kilo of 10 doorheen werken. De meegeleverde Blind Tumbler werkt ook goed.

Enige nadeel wat ik heb kunnen ontdekken is de statische lading, waar Frans trouwens totaal geen last van heeft. Zonder 2 druppels water toe te voegen aan de bonen blijft er bij mij veel aan de funnel en het onderste van de maalschijven kleven. Met 2 druppels water is dit compleet verholpen, zelfs bij de Malabar.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

56
Erik82 schreef:Dit komt inderdaad overeen met mijn bevindingen die weinig mensen wilden geloven. Er is een groot verschil tussen een maler die, in alle hoeken en gaten, al vol met oud maalsel zit en één die schoon is. Nou zal de waarheid op de helft zitten omdat bij de Mazzers de gleuven in de burr carriers vol komen te zitten en blijven. Daar heb je wel wat retentie maar niet zoveel als wanneer je ze helemaal schoon hebt gemaakt en ze zich weer moete vullen met maalsel. Verder blijft er bij de schoepen maalsel hangen en in de burr chamber zitten vaak ook wat plakken. Dit is gewoon oude koffie die er het volgende bakkie wel uitkomt. Naar mijn mening bestaat er geen elektrische maler die minder dan 3-4 gram retentie heeft.
Nee.Maalkamer bij de Major blijft schoon.

57
Cremalover dat zegt me niets, kan in een andere thread een keer grondig uitgezocht maar voor mij is het zo al best, heb geen speurzin om het uit te diepen via forumdingen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

59
Ik zal over een half jaar de maalkamer van mijn Major E. eens openmaken en hier illustreren.

Frans: aan jouw stelligheid te horen heb je zelf uitvoerig met een Major de retentie zelf in persoon getest, daar je 2 ervaringsdeskundigen + een derde ervaringsdeskundige in de toekomst (ik) blijft ontwijken.... Kun je je verslag + foto's hiervan delen a.u.b.? Of ben je gewoon een gevalletje van eigenwijs is ook wijs? ;)

60
Rolex schreef:Ik zal over een half jaar de maalkamer van mijn Major E. eens openmaken en hier illustreren.
Rolex, deze discussie hoort in een andere thread gevoerd te worden door mensen die dat interessant vinden.

Ik heb in deze thread, omdat ik het verschil tussen twee malers waar ik zelf blij mee ben wilde laten zien, de boel gewogen, gemeten en getoond. Kan best zijn dat andere Mazzers het niet hebben, maar het blijft bij beweringen die zoals gezegd elders kunnen worden uitgewisseld, plek zat.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino