Vraagje over dosers en tijdschakelaars

1
Hallo luitjes,

Ik ben sinds deze maand begonnen met het proberen nog lekkerdere koffie te zetten. Ik heb jullie starterstopic meerdere malen doorgelezen en samengevat+geplastificeerd zodat ik dingetjes niet vergeet. Ik volg in principe de route die erin staat voor een perfecte bak koffie middels de 4 M-en en extra randgereedschappen. Ik wil vooral onderhoudsarm en kosteneffectief lekkere koffie kunnen zetten via mokapot/cafetierre en uiteindelijk een prima espresso apparaat, dit aangezien mijn portomonee niet diep is. Ik heb een trajectje opgesteld hoe ik e.e.a. bij elkaar wil sprokkelen komend jaar.
Ik heb dus tijdelijk een gratis Dulonghi machinetje en cafetierre op de kop getikt om mee te starten. Dus ik drink al betere koffie dan eerst, al is er wel wat mis volgens mij met dat apparaat maar het kan de pret niet drukken. Ik koop de koffie bij www.noordcoffee.nl (ook webshop) uit Veghel met korting á €18,--/kilo die het zelf wekelijks brand. Hierdoor voldoet de koffie wel aan jullie 4 weken stelregel. Ik wil graag eerst starten met het aanschaffen van een superduper 2de handse koffiemolen en die niet teveel troep maakt. Zo kan ik ondanks het gemis van een excellent espresso apparaatje toch genieten van lekkere koffie via verschillende brouwmethodes.

Maar vraag gaat daarom over houdbaarheid van gemalen koffie uit een doseerstation i.r.t. een tijdschakelaartje op je machine of niet. Dit specifieke onderwerp werd niet uitgediept in de handleiding op dit forum. Er stond alleen dat oude koffie vies is. Die 2de handse oudere commerciele malers op marktplaats zonder tijdschakelaar zien er ook prima uit en zijn de helft goedkoper dan 2de handse malers met een tijdschakelaar erop (waarschijnlijk omdat ze vaak wat nieuwer zijn).
(1) De vraag die mij dan opkomt is wat jullie doen met de koffie die jullie overhouden in jullie doseerstations? Want als 1 dag oude koffie geen probleem zou zijn, dan ben ik uiteindelijk de helft goedkoper uit en heb dan een professionele maler voor de helft van het geldt thuis staan.
(2) De volgende vraag gaat over het scenario dat jullie de koffie die overblijft in de doser weggooien, hoeveel koffie gooi je dan in de prullebak per kg koffiebook als je geen tijdschakelaar hebt op je maler?
(3) Even ervan uitgaande dat een leverapparaat het beste past bij mijn wensen en die er uiteindelijk ook ooit komt. Heeft dat invloed op de maler of is de maling ongeveer hetzelfde als voor een espresso machientje?
(4) Ik wil graag een schoon werkblad, zijn er bepaalde A-merken die dat ondanks een doseerstation dit niet kunnen verwezenlijken. Of zit ik er altijd proper bij als een A-merk maler een doseerstation erop heeft zitten?

In ieder geval bedankt voor het lezen.

Groetjes,

Paplippelinneke
Fiorenzato F5 (2010), LaCafetiere & Dulonghi Cafe Tosca wegwerp espressomachine

Re: Vraagje over dosers en tijdschakelaars

2
Welkom en wat een perfecte aanloop en voorbereiding. Zo ga je koersvast op pad naar steeds lekkerder koffie.

Wanneer je de hoeveelheid bonen die je wil gebruiken in de maler-met-doser werpt, krijg je ook die hoeveelheid gemalen in de doser, vrijwel zonder verlies.

Als je rekening houdt met 'retentie', een kleine hoeveelheid maalsel die blijft hangen in de 'keel' van de maler dan kun je die eerst met een handje bonen wegmalen, maar je kunt je er ook niets van aantrekken en dan is het eerste bakje wat milder van smaak, bijvoorbeeld.

Maalsel voor een La Pavoni (bijvoorbeeld) wijkt niet of nauwelijks af dan dat voor een doorsnee E61 machine als de Rocket.

Veel succes op je weg!!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
Die 2de handse oudere commerciele malers op marktplaats zonder tijdschakelaar zien er ook prima uit en zijn de helft goedkoper dan 2de handse malers met een tijdschakelaar erop (waarschijnlijk omdat ze vaak wat nieuwer zijn).

Nog geen jaar geleden begon ik in zekere mate vanuit dezelfde overtuiging. Ik kocht voor €70,- een Fiorenzato T80. Een oude horeca maler met doser. Ach wat scheelt het: die extra handeling van met een kwastje de doser en tuit schoonmaken? Vind ik niet erg en zo kan ik toch voordelig espresso maken? Al snel volgde de behoefte naar gemak en volgens mij stond er binnen twee maanden twee San Marco SM97. Één met tijdschakelaar (zoals jij dat noemt) en één met doser. In het gebruik ontdekte ik dat ik de doser niet meer gebruikte. Het gemak van op een knopje drukken en niet meer uit hoeven borstelen lonkte teveel.
Toch ook liep ik al snel tegen de beperkingen van deze molens aan. Ze waren namelijk getrapt instelbaar en bij sommige bonen kreeg ik net niet de juiste instelling. Het verschil tussen één trapje hoger of lager was te groot.
Binnen heel korte tijd stond er een Niche Zero. Traploos instelbaar en weinig retentie. Wel wat omslachtiger in de workflow, maar passend bij mijn behoefte voor verschillende bonen. Tot op heden geen behoefte gevoeld om te upgraden.

Wat ik hiermee wil vertellen is dat geld besparen beter niet je uitgangspunt kan zijn. Belangrijk is om te ontdekken wat jij belangrijk vind. Of je nu een doser neemt of een grind on demand maakt in principe niet uit. Dat is afhankelijk van hoe je er zelf in staat. Wel zou ik persoonlijk kijken naar traploos instelbaar als harde eis.
Ook met een laag budget, geduld en een duidelijk plan is veel mogelijk tweedehands. Dus pak het beste wat er binnen jouw budget mogelijk is. Soms is even door sparen beter dan upgraden met verlies bij verkoop van eerste aanschaf.

(1) De vraag die mij dan opkomt is wat jullie doen met de koffie die jullie overhouden in jullie doseerstations? Want als 1 dag oude koffie geen probleem zou zijn, dan ben ik uiteindelijk de helft goedkoper uit en heb dan een professionele maler voor de helft van het geldt thuis staan.
(2) De volgende vraag gaat over het scenario dat jullie de koffie die overblijft in de doser weggooien, hoeveel koffie gooi je dan in de prullebak per kg koffiebook als je geen tijdschakelaar hebt op je maler?

Dat brengt ons dan gelijk bij vraag 1 & 2.
Mijn dosers gebruikte ik met single dosing. Dus ik gooide erin wat eruit moest komen. Bij horeca molens is het dan alleen zo dat je er iets meer in gooit dan eruit komt.
Het is dus een feit dat er meer oude koffie achterblijft. Nu zijn er puristen en hobbyisten die het minder uitmaakt. Ik weet niet of ik het verschil blind proef tussen vers gemalen en één dag oude koffie. Ik vraag mij oprecht af of je 2 gram retentie proeft. Ik vind de smaak "strawberryfluff" al lastig uit espresso te halen. Dus hoe purist ben je zelf? Je verspilling op een kilo bonen met een horeca molen is hoger dan met machines met minder retentie. Hoeveel dit is, weet ik niet. Ik vond het wel merkbaar.

(3) Even ervan uitgaande dat een leverapparaat het beste past bij mijn wensen en die er uiteindelijk ook ooit komt. Heeft dat invloed op de maler of is de maling ongeveer hetzelfde als voor een espresso machientje?
Frans zegt dat het bij de pavoni niet uitmaakt. Bij mijn Strega moet ik iets fijner malen.
Wat ik wel weet is dat bij alle espressomachines je gemakkelijker een goede espresso zet wanneer de kwaliteit van het maalsel goed is. Zeker bij traploos zit stel je hem snel goed in. Bij mijn niet traploze horeca malers was ik langer bezig en had ik meer verspilling. Wel zal ervaring daar ook in meegespeeld hebben.

(4) Ik wil graag een schoon werkblad, zijn er bepaalde A-merken die dat ondanks een doseerstation dit niet kunnen verwezenlijken. Of zit ik er altijd proper bij als een A-merk maler een doseerstation erop heeft zitten?
Espresso geeft rommel. Met een borstel houdt het dat prima bij. Denk dat rommel meer afhankt van het design en hoe statisch het maalsel is.

4
Ik ben een enorme liefhebber van dosers.Ik gebruik nu een K30 vario die ik zonder met de ogen te knipperen tegen een Mazzer met doser zou ruilen indien deze wat stiller was.
Zou er nu een geluidsarme Mazzer met doser uitkomen zou ik hem vandaag nog bestellen.
De doser kun je in 5 minuten aanpassen zodat deze 100% schoon geklepperd wordt bij het doseren.
Verder wat Frans zegt. Net zolang laten lopen totdat er genoeg koffie in de doseerder is.
Kwestie van gevoel. Ik deed dat tot op de halve gram nauwkeurig.
Dosers leveren het allermooiste maalsel op.Klompvrij. Dat gaje met geen enkele directmaler evenaren.

5
Ik heb jarenlang met een doser gewerkt, maar de koffie eruit "klikken" met een hendel, schoonvegen van zowel de doser als de chute, als ik voor mijzelf spreek ben ik blij dat ik daarvan af ben. Heb 1,5 jaar een GOD grinder waarbij je de tijdsduur kan inschakelen. Let wel, als de koffiebonen wat ouder worden, je andere bonen gaat gebruiken, een ander filtermandje gaat gebruiken, zeker als je wisselt naar een bottemless, dan moet je de tijdsduur bijstellen en monitoren. Ik zelf vind daarbij snelheid van een molen belangrijk, geen tot weinig clumping, en liefste weinig retentie ivm singledosing. Maar ach vwb dat laatste, weeg het toch separaat op de Lunar, en oude koffie spoel ik door door even wat nieuwe koffie door de molen te raggen. Die paar centen aan verspilde koffie weegt best wel op tegen de kosten die je maakt aan hardware. Leuk om te lezen dat je stappen wil maken, gewoon doorzetten, als je eenmaal op weg bent en je gaat die kwaliteit proeven onstaan door investering en inzet, dan zit je op een point of no return. Ik beschouw mezelf nog steeds iets boven noobnivo, maar er zitten hier mensen die je tot het molecuul toe kunnen helpen. Deze bescheiden post om voor jou ook wat licht in de koffiedik te geven. Succex

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

6
Als ik alles hierboven samenvat:
(1) Dan is het niet zo dat iets oudere gemaalde koffie van <12h vies is, het heeft gewoon wat verlies in smaak. Als ik in een pure bui ben, dan zou ik het beste de leftovers kunnen afvoeren en anders gewoon lekker doorzetten mits het niet teveel leftovers zijn.
(2) De doser is eigenlijk het probleem niet voor veel gebruikers en voorkomt ook klompvorming (vergevingsgezind). Wel is een traploze instelling een stuk prettiger, zeker in de start.
(3) Als vuistregel is er niks mis met ouderwetse 2de handse horecamalers met doser zonder tijdsinstelling, wel liefst met traploze maalinstelling of heel veel instellingen.

Hierop vooruit boordurend. op marktplaats zie ik staan:

(a) La San Marco SM96.
(b) Mazzer Super jolly á á €150,--
(c) Zgan Macap MXT met tijdsinstelling á circa 170 euro
(d) Demoka M-203 zonder prijsindicatie
(e) Grijze zonder merk of prijsindentificatie
(f) Zwarte zonder merk of prijsindentificatie
(g) Via Volta 18 zonder prijsindentificatie
(h) Q-mill koffie molen zonder prijsidentificatie
(i) Fiorenzeto onbekend type zonder prijsidentificatie
(j) Zwarte koffiemolen zonder prijsindentificatie (ik woon hier 20 minuutjes vandaan, de rest moet opgehaald via openbaar vervoer wat ik dan combineer met een dagje naar het strand ofzo)

Ervan uitgaande dat ik gewoon goed wil kunnen koffiezetten en prijsbewust wil shoppen op marktplaats, welke van de bovenstaande molens zou ik mijn vizier op kunnen richten? Of is het zo dat hiertussen niks staat dat voldoet aan de definitie van een kwalitatief degelijke koffiemolen voor alle zetmethodes zonder al teveel onderhoudskosten en gedoe. Dus een prijsniveautje hoger moet gaan zitten omdat het daar pas begint, zeg rond de 200 á 300 euro?

Dank u allen.
Laatst gewijzigd door paplippelinneke op za 25 jul 2020, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiorenzato F5 (2010), LaCafetiere & Dulonghi Cafe Tosca wegwerp espressomachine