Hallo luitjes,
Ik ben sinds deze maand begonnen met het proberen nog lekkerdere koffie te zetten. Ik heb jullie starterstopic meerdere malen doorgelezen en samengevat+geplastificeerd zodat ik dingetjes niet vergeet. Ik volg in principe de route die erin staat voor een perfecte bak koffie middels de 4 M-en en extra randgereedschappen. Ik wil vooral onderhoudsarm en kosteneffectief lekkere koffie kunnen zetten via mokapot/cafetierre en uiteindelijk een prima espresso apparaat, dit aangezien mijn portomonee niet diep is. Ik heb een trajectje opgesteld hoe ik e.e.a. bij elkaar wil sprokkelen komend jaar.
Ik heb dus tijdelijk een gratis Dulonghi machinetje en cafetierre op de kop getikt om mee te starten. Dus ik drink al betere koffie dan eerst, al is er wel wat mis volgens mij met dat apparaat maar het kan de pret niet drukken. Ik koop de koffie bij www.noordcoffee.nl (ook webshop) uit Veghel met korting á €18,--/kilo die het zelf wekelijks brand. Hierdoor voldoet de koffie wel aan jullie 4 weken stelregel. Ik wil graag eerst starten met het aanschaffen van een superduper 2de handse koffiemolen en die niet teveel troep maakt. Zo kan ik ondanks het gemis van een excellent espresso apparaatje toch genieten van lekkere koffie via verschillende brouwmethodes.
Maar vraag gaat daarom over houdbaarheid van gemalen koffie uit een doseerstation i.r.t. een tijdschakelaartje op je machine of niet. Dit specifieke onderwerp werd niet uitgediept in de handleiding op dit forum. Er stond alleen dat oude koffie vies is. Die 2de handse oudere commerciele malers op marktplaats zonder tijdschakelaar zien er ook prima uit en zijn de helft goedkoper dan 2de handse malers met een tijdschakelaar erop (waarschijnlijk omdat ze vaak wat nieuwer zijn).
(1) De vraag die mij dan opkomt is wat jullie doen met de koffie die jullie overhouden in jullie doseerstations? Want als 1 dag oude koffie geen probleem zou zijn, dan ben ik uiteindelijk de helft goedkoper uit en heb dan een professionele maler voor de helft van het geldt thuis staan.
(2) De volgende vraag gaat over het scenario dat jullie de koffie die overblijft in de doser weggooien, hoeveel koffie gooi je dan in de prullebak per kg koffiebook als je geen tijdschakelaar hebt op je maler?
(3) Even ervan uitgaande dat een leverapparaat het beste past bij mijn wensen en die er uiteindelijk ook ooit komt. Heeft dat invloed op de maler of is de maling ongeveer hetzelfde als voor een espresso machientje?
(4) Ik wil graag een schoon werkblad, zijn er bepaalde A-merken die dat ondanks een doseerstation dit niet kunnen verwezenlijken. Of zit ik er altijd proper bij als een A-merk maler een doseerstation erop heeft zitten?
In ieder geval bedankt voor het lezen.
Groetjes,
Paplippelinneke
Vraagje over dosers en tijdschakelaars
1Fiorenzato F5 (2010), LaCafetiere & Dulonghi Cafe Tosca wegwerp espressomachine