Beste koffieluitjes,
Mijn 3.5 jaar oude Vario heeft het best bescheidenaan mogen doen met 20 gram per dag, maar is qua instelling nu toch (ineens?) van slag. Ging al laatste half jaar van 2p naar 2g. Het maalsel lijkt onregelmatiger en veel meer dan normaal in de vaste maalduur. Smaak is vlak. Callibratie check toont motorvertraging vanaf stand 2k, dus dat is wel goed begrijp ik. Wel gaat het afremmen opvallend geleidelijk bij verstellen naar fijnere maling.
Ik heb alles grondig schoongemaakt en toen de passing van de maalstenen gecontroleerd. Op youtube staat een methode waarbij je met viltpen een spoor tekent op de raakvlakken van de maalschijven, dan de schijven elkaar draaiend laten raken en checken hoe de inkt is afgesleten. De onderste (draaiende) schijf is egaal afgepoetst, maar de bovenste (vaste) schijf ziet er dan zo uit:
Bovenin zijn 3 tandjes zonder inkt te zien. Dat suggereert dat de schijf niet vlak ligt. In het filmpje woren alu-folietjes onder de schijf gelegd om hem vlak te krijgen. Daar was ik aan begonnen, zoals de foto toont, maar dat maakt voralsnog niet veel uit.
Ik heb het apparaat verder uit elkaar gehaald (motor er af, onderste maalschijf er uit, was niet heel vuil, maar ook daar alles schoon gemaakt). Toen alles weer netjes in elkaar gezet met inachtneming van een redelijke snaarspanning. Inktproef opnieuw, maar is nog het zelfde.
Dan heb ik dus wel een paar vragen.
- Is de scheefstand idd een probleem en ben ik op de goede weg met de oplossing?
- Kun je de maalsteen zo plaatselijk gerust een beetje ophogen, of maak je dan kans op breuk?
- Is er een ander idee waar ik een oplossing moet zoeken?
Bedankt voor het meedenken.
Re: Mahlkonig Vario ontregeld
2Mijn ervaring met deze maler: als na een paar jaar het gedonder ermee begint is het einde zoek. Een leuk goedkoop ding dat op gevement "op" is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino